جستجو در وبلاگ

نشر رایگان کتاب

کتاب شما را رایگان چاپ می کنیم

نویسندگان، محققین و اساتید محترم دانشگاهها
«کتاب بنویسید...مجوز با ما...چاپ رایگان با ما...حق تألیف هم بگیرید!»

تمسخر کودک مخرب‌تر از سوءاستفاده جنسی است


توسط :تیم پایابوک
دسته بندی موضوعی :عمومی
 1394/02/10
 3:45 PM
تمسخر کودک مخرب‌تر از سوءاستفاده جنسی است

مورد تمسخر قرار گرفتن در دوران کودکی می تواند نسبت به رها شدن و یا سوءاستفاده های جنسی،  تاثیرات روحی عمیق تری را در دوران بزرگسالی به همراه داشته باشند. این نتیجه اولین تحقیقی است که در مورد تاثیر تمسخر در دوران کودکی صورت گرفته است.در این بررسی که در آمریکا و انگلیس انجام شد، دانشمندان دریافتند آن دسته از افرادی که درکودکی مورد تمسخر همسالانشان قرار گرفته اند اما والدینشان با آنها بدرفتاری نداشته اند، بیشتر از افرادی که مورد بدرفتاری والدین قرار گرفته اما تمسخر نشده اند، دچار افسردگی و اضطراب خواهند شد.

بنابر این تحقیق که روز گذشته در مجله لنست سایکولوژی به چاپ رسید، از هر سه کودک، یک فرد در جهان مورد تمسخر واقع می شود. بررسی ها نشان داده است که قربانیان تمسخر در کودکی دچار استرس بوده و واکنش های التهابی بالایی را نشان می دهند. همچنین این افراد از سلامت جسمی پایینی برخوردار بوده و از نظر شغلی پیشرفت کمتری نسب به دیگران خواهند داشت.

در این تحقیق کارشناسان 4026 کودک را مورد بررسی قرار داده و تاثیر هرگونه بدرفتاری با کودک نظیر آزار جنسی، آزار جسمی و بی توجهی را بر سلامت روانی و فیزیکی فرد مورد آزمایش قرار دادند. در بخشی از این تحقیق که در انگلیس صورت گرفت، دانشمندان کودکان را در بین سنین 8 هفتگی تا 8.6 سالگی بر اساس گزارش های والدین مورد بررسی قرار دادند. و سپس بر اساس گزارش خود کودکان در سنین 8، 10 و 13 سالگی سلامت آنها را دوباره مورد ارزیابی قرار دادند. همچنین در تحقیقی که در آمریکا صورت گرفت، کودکان و والدین ایشان در گردهمایی های سالانه ای در سنین 9 تا 16 سال شرکت کردند. این کودکان سپس در سنین 18 تا 25 سالگی نیز دوباره مورد ارزیابی قرار گرفته و از لحاظ میزان استرس، افسردگی، صدمه به خود و افکار خودکشی بررسی شدند.

در آمریکا کودکانی که مورد بدرفتاری قرار گرفته، اما تمسخر نشده بودند، 4 برابر بیشتر از افرادی که مورد آزار ویا تمسخر قرار نگرفته بودند به افسردگی دچار شدند. از طرف دیگر ابتلا به مشکلات روانی در کودکانی که مورد تمسخر قرا گرفته بودند اما با آنها بد رفتاری نشده بود،  4 برابر بیشتر از کودکانی بود که با آنها بد رفتاری شده اما مورد تمسخر قرار نگرفته بودند.

شاید بتوان گفت تمسخر بسیار مخرب تر از کودک آزاری است زیرا برخلاف آنکه جامعه کودک آزاری را نوعی مشکل جدی قلمداد می کند، اما همچنان تصور می شود که مسخره کردن دیگران کاری است که از روی سرگرمی انجام می شود و تنها برای وقت گذرانی است و هیچ اثر بدی ندارد.

این در حالی است که تمسخر سبب می شود تا اعتماد به نفس فرد پایین بیاید ودیگران به فرد بی اعتماد شوند. طرد شدن و حذف شدن از جمع بدترین استرسی است که فرد می تواند تجربه کند و خود از دردهای دیگر بدتر است.

امروزه درک مردم از مضرات بی شمار مسخره کردن دیگران رو به افزایش است، اما همچنان نیز والدین از کودکان خود در برابر این مسئله به اندازه کافی حمایت نمی کنند و از آنها می خواهند تا خود مشکل خود را حل کنند. اگر فردی با کودکمان بدرفتاری کند، به شدت با او مقابله خواهیم کرد اما درمورد تمسخر دیگران بیشتر شانه بالا می اندازیم.

البته برخی از افراد نیز که مورد بد رفتاری قرار می گیرند و یا تمسخر می شوند نیز از لحاظ جسمی و روحی سالم باقی می مانند و نمی توان این یافته را به طور کامل به همه افراد تعمیم داد.


ارسال نظر: