جستجو در وبلاگ

نشر رایگان کتاب

کتاب شما را رایگان چاپ می کنیم

نویسندگان، محققین و اساتید محترم دانشگاهها
«کتاب بنویسید...مجوز با ما...چاپ رایگان با ما...حق تألیف هم بگیرید!»

چه دانشمندی پیشرو در شناخت حرکت صفحات قاره ها می باشد؟


توسط :دکتر امیر هوشنگ شیرازی
دسته بندی موضوعی :اخبار تخصصی کتاب
 1397/10/12
 11:14 AM
چه دانشمندی پیشرو در شناخت حرکت صفحات قاره ها می باشد؟

در دانشنامه ویکی پیدیا در مورد کاشف حرکت صفحات (تکتنیک صفحه ای) چنین آمده است

لفرد لوثار وگنر، (به آلمانی: Alfred Wegener) دانشمند، زمین‌شناس ، هواشناس آلمانی و ژئوفیزیکدان در ۱ نوامبر ۱۸۸۰[پانویس ۱] در شهر برلین متولد شد. شهرت اصلی این دانشمند بابت نظریهٔ جا به جایی قاره‌ها می‌باشد که آن را در سال ۱۲۹۴ خورشیدی ارائه کرد.

بر اساس این نظریه قارههای زمین دارای حرکت بطئی می‌باشند. با این وجود وگنر قادر نشد سازوکار این حرکت را اثبات نماید چرا که این نظریه بیشتر بر اساس شواهد موجود شکل گرفته بود لذا این نظریه تا ۳۸ سال پس از فوت او، یعنی در سال ۱۹۶۸ میلادی که مدارک معتبری بر اساس اکتشافات مختلف مبنی بر جابجایی قاره‌ها به دست آمد، پذیرفته نشد. در زمان حیاتش، وی به علت خدماتش به هواشناسی و هم چنین پیشرو در زمینهٔ تحقیقات قطب مشهور بود. دلایل وگنر برای جابه جایی قاره‌ها تشابه کنارهٔ قاره‌ها با هم که مانند یک پازل جور می‌شود و وجود فسیل‌های مشابه در بعضی قاره‌ها که زیستگاه‌های مشترکی داشته‌اند.

 

اما 1000 سال قبل از وگنر، ابوریحان بیرونی به حرکت صفحات اشاره کرده و معتقد است این پراکندگی  باید به طریقی باشد که در روی زمین تعادل ایجاد کرده و همه بخشها نبایستی در یک قسمت متمرکز شود . سخن ابوریحان در زمینه حرکت صفحات:

 

هنگامی که پاره هائی از زمین از جائی به جای دیگر منتقل شود، سنگینی آن جابجا می شود و میان سنگینی سوهای (جهت) مختلف زمین تفاوت پدید می آید، و چون زمین هنگام استقرار پیدا می کند که مرکز ثقل آن مرکز عالم (مرکز زمین) می باشد، بر زمین لازم می شود که این اختلاف را از میان بردارد،و در نتیجه مرکز ثقل آن، بنابر اختلاف نهاد پاره های جابجاشدن آن مختلف خواهد بود. به همین جهت است که دوری سرزمینها از مرکز زمین با گذشت زمان بر یک اندازه نمی ماند (تحدید نهایات الاماکن ص 19)


ارسال نظر: