شیادی از طریق طب سنتی 1394/04/20

این روزها ظاهرا برخی مردم از درمان‌های شیمیایی ناامید شده و با درمان گیاهی در پی احیای سلامت خود هستند. با توجه به اینکه کم نیستند مراکز درمانی طب سنتی مجاز اما اغلب شاهد فعالیت برخی افراد خاطی یا شبه‌پزشکان هستیم که به نوعی پا از گلیم خود فراتر گذاشته و بدون گذراندن هیچ دوره و تخصصی مبادرت به طبابت در این زمینه می‌کنند. در واقع برخی کج‌فهمی‌ها و بزرگنمایی‌ها در زمینه درمان‌های گیاهی در روی آوردن برخی افراد به درمان گیاهی مزید بر علت شده است. 
طی سال های اخیر و به مدد برخی از تبلیغات رسانه ای،نگاه مثبتی نسبت به طب سنتی در جامعه ایران بوجود آمده است؛ نگاهی که در بسیاری از موارد مانع از دیدن آسیب ها و کاستی های آن می شود.
اگر به شما گفته شود به فرزندان خود «آدامس» ندهید زیرا عینکی و الکلی می شوند، به سادگی می پذیرید؟ یا اگر برای برطرف شدن زردی نوزاد، «نیشتر» زدن پشت گوش تجویز شود، این کار را انجام می دهید؟ اگر بگویند برای تامین آهن مورد نیاز بدن نعل اسب در غذا بجوشانید، باور می کنید و قرص های آهن تان را کنار می گذارید؟ یا به شما توصیه شود، «خیار» را تا زمانی که به اندازه ی یک سوم میوه ی «خربزه» نشده نباید مصرف کرد زیرا مضر است، باور می کنید؟ یا اینکه نوشیدن آب زیاد انسان را پیر می کند و «کلیه» ها را از کار می اندازد، چای، نمک یددار و ماده ی فلوراید سرطان زا هستند و … .

مدعیان طب سنتی با سودجویی از عنوان طبیعی و غیرمضر بودن داروها برای سلامتی بدن، توانسته اند پول های هنگفتی به جیب بزنند

همه ی این ها، روش های نامتعارف و البته اثبات نشده ی برخی از مدعیان طب سنتی است که در سایه ی غفلت نهادهای ناظر تبلیغ و ترویج می شود و روز به روز طرفداران و مصرف کنندگان زیادی را به سمت خود جلب می کنند. مدعیان طب سنتی با سودجویی از عنوان طبیعی و غیرمضر بودن داروها برای سلامتی بدن، توانسته اند پول های هنگفتی به جیب بزنند.
جایگاه و اصول «طب سنتی» در ایران، به رغم راه اندازی دانشکده های طب سنتی از سال ۱۳۸۶، جایگاهی مبهم و به عبارت دیگر تعریف نشده است. همین امر باعث شده است تا افرادی که با دانش علمی و اصول صحیح به امر درمان در این حوزه مشغول اند، از سوی سودجویان و افراد ناآگاه و بی دانش به حاشیه برده شوند و بازار مکاره ای برای جولان مدعیان طب سنتی فراهم شود.
ظاهرا تعداد کسانی که مروج این توصیه ها هستند، کم نیستند و از آن بدتر اینکه تعداد کسانی که به این توصیه ها عمل می کنند هم زیاد است. کار از توصیه های چهره به چهره هم گذشته و این روزها توصیه هایی از این قبیل، به شکل گسترده در قالب سی دی های آموزشی توزیع می شود.
از میان مراجعه کنندگان به طب سنتی، افرادی مشاهده می شوند که پس از مراجعه ی اول خود به مروجان دروغین طب سنتی با روش های درمانی نادرست و تجویز داروهای غیربهداشتی رو به رو می شوند. عده ای نیز با اعتماد کامل به این طب، روش های درمانی بدون نتیجه را ادامه می دهند.

به نام طب سنتی به كام شیادان

شیادان و متخلفان طب سنتی كم نیستند و با سوء‌استفاده از اعتماد مردم، كارهای عجیب و غریب زیادی می‌كنند، كارهایی كه به پای طب سنتی نوشته می‌شود. طبق گزارش‌های رسیده فردی با مدرك دامپزشكی سال‌هاست كه به عنوان متخصص طب سوزنی فعالیت می‌كند و با وجود تشكیل پرونده قضایی علیه وی، پنج سال است موانع قانونی اجازه پلمب دفتر این شیاد را نمی‌دهد. اما آیا با تدوین این آیین‌نامه می‌توان به برخورد و جلوگیری از ادامه فعالیت این شیادان سلامت امید بست؟ 
دكتر رضوی در پاسخ به سوالی درباره برخورد با متخلفان طب سنتی می‌گوید:برخی پزشكان تصور می‌كنند صرف اینكه پزشك هستند می‌توانند درمان‌های طب سنتی را هم انجام دهند، اما با تدوین این آیین نامه، طبابت در طب سنتی بدون داشتن مجوز جرم محسوب می‌شود و معاونت درمان می‌تواند از متخلفان شكایت و آنها را به مراجع قضایی معرفی كند. 
وی دخالت‌های افراد شیاد و برخی عطاری‌ها در امر درمان را گاهی فاجعه‌آمیز عنوان می‌كند و با اشاره به یكی از این موارد می‌افزاید: به طور نمونه فردی كه به دلیل بیماری سرطان از مشكلات ادراری رنج می‌برد حدود یك سال به عطاری مراجعه می‌كرد و آن عطار با داروهای گیاهی‌اش می‌خواست مشكل درمانی وی را حل كند. این فرد هنگامی كه به پزشك مراجعه كرد مشخص شد مشكلات او به دلیل بیماری سرطان بوده است، اما دیگر برای معالجه خیلی دیر شده بود. رضوی با تأكید بر حمایت از طب سنتی و نقش برجسته این دانش اصیل در درمان بیماری‌ها تصریح می‌كند: طب سنتی می‌تواند برای درمان به كمك طب مدرن بیاید، اما ابتدا باید بیماری تشخیص داده شود و سپس با كمك این طب، درمان صورت گیرد.

جلوی شیادی‌ در درمان‌های گیاهی گرفته شود

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس درباره کم و کیف درمان‌های گیاهی می‌گوید: باید همه مراکز فعال در زمینه درمان گیاهی و سنتی مبادرت به اخذ مجوز از سوی وزارت بهداشت و درمان کنند. حسینعلی شهریاری می‌افزاید: بنابر قانون نظام پزشکی شهروندان می‌توانند از پزشکانی که بدون مجوز و تخصص مبادرت به طبابت می‌کنند به مقامات قضائی و پزشکی شکایت ببرند تا جلوی فعالیت‌ها در این زمینه گرفته شود. به گفته او چند سالی است که مراکز طب سنتی و داروهای گیاهی متعدد راه‌اندازی شده و برای افراد نیز تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شده است اما شاهد ورود افرادی پزشک‌نما در این زمینه هستیم که به‌طور قانونی می‌توان با آنها برخورد کرد و از فعالیتشان جلوگیری کرد. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تاکید می‌کند: باید با ارتقای آگاهی مردم در پی کاهش مشکلات درمانی در جامعه بود، آن هم به این دلیل که وقتی مردم بدون بررسی و تحقیق سلامت خود را به دست افرادی بی‌تخصص می‌دهند بی‌شک دچار آسیب‌های فراوانی خواهند شد.

امروزه عصر ارتباطات و تکنولوژی است و دیگر نباید مردم تحت‌تاثیر افراد سودجو قرار بگیرند بلکه با مشاهده چنین اقداماتی باید هر فرد خود را مسئول بداند و وزارت بهداشت و درمان و سازمان نظام پزشکی را از فعالیت‌های این مراکز آگاه کند

شهریاری تاکید می‌کند: متاسفانه بنابر شواهد موجود در صورت بروز آسیب، دست مردم برای شکایت به جایی بند نیست اما با سپردن فرایند درمان به پزشک مربوطه در صورت بروز تخلفات بنا بر قانون می‌توان جلوی فعالیت آنها را گرفت. به گفته او در زمینه توجه به طب گیاهی یا سنتی از سوی وزارت بهداشت و درمان اقدامات لازم انجام شده است و پزشکان به راحتی می‌توانند داروهای گیاهی را تجویز کنند. داروهای گیاهی با تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به وفور در داروخانه‌ها یافت می‌شود. رئیس کمیسیون بهداشتی مجلس تاکید می‌کند: برخی پزشکان عمومی مبادرت به انجام حجامت، بادکش یا زالو انداختن می‌کنند، در واقع این اقدامات هم به نوبه خود نیازمند اخذ تخصص و گذراندن دوره آموزشی است، باید توجه داشت که پزشکان عمومی فقط با گذراندن یک دوره می‌توانند مبادرت به طبابت و انجام فعالیت‌هایی از جمله حجامت، بادکش و... ‌کنند. به گفته او در جامعه شاهد شیادی‌های فراوان در زمینه طب سنتی هستیم و باید در اسرع وقت جلوی فعالیت این افراد خاطی گرفته شود.

 در اصل مردم با کسب مهارت‌ها و شناخت‌های لازم نباید خود را در اختیار افراد سودجو قرار دهند، برای مثال چندی پیش شاهد تجویز حجامت برای درمان دیسک کمر از سوی یکی از پزشک‌نماها بودیم. با توجه به اینکه حجامت برای درمان برخی از بیماری‌ها موثر است اما همه پروسه درمان در آن خلاصه نمی‌شود. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: امروزه عصر ارتباطات و تکنولوژی است و دیگر نباید مردم تحت‌تاثیر افراد سودجو قرار بگیرند بلکه با مشاهده چنین اقداماتی باید هر فرد خود را مسئول بداند و وزارت بهداشت و درمان و سازمان نظام پزشکی را از فعالیت‌های این مراکز آگاه کند. این درحالی است که در تابلوی سر در مراکز طب سنتی معتبر تایید وزارت بهداشت و درمان حک شده است.

سایر اخبار


خریدارانواع ضایعات ​کاغذ
خریدارانواع ضایعات ​کاغذ
خریدارانواع ضایعات ​کاغذ
خریدارانواع ضایعات ​کاغذ
خریدارانواع ضایعات ​کاغذ
خریدارانواع ضایعات ​کاغذ
خریدارانواع ضایعات ​کاغذ
برای ارسال نظر اولین نفر باشید.

ارسال نظر