ترکیه هم تحریم شد 1394/05/19

سالانه حدود یک میلیون و 600 هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند و فقط 400 هزار ترکیه‌ای به ایران سفر می‌کنند و این یعنی ترکیه‌ای‌ها حداقل 4 برابر بیشتر از ایرانی‌ها در تقابل گردشگران سود می‌برند. ایرانی‌ها بخش قابل توجهی از گردشگران ترکیه را تشکیل می‌دهند و پول کلانی نصیب ترک‌ها می‌شود. این بده بستان ناعادلانه در حوزه‌های دیگر هم رخ می‌دهد و مثلا حجم صادرات به ایران  بیشتر از واردات از کشورمان است همه اینها بدان‌‌معناست که اگر روابط ایران و ترکیه کاهش یابد بازنده اصلی ترکیه است، نه ایران. با این وجود رفتار ترک‌ها نشان می‌دهد که آنها هیچ ترسی از آینده ندارند چراکه با وجود حوادث و اتفاقات ناگوار برای ایرانی ها همچنان روند نبودن امنیت برای هموطنان ما ادامه دارد.

ساعت دو بامداد هشتم مرداد 1394 قطار اعزامی ایران به ترکیه مورد عملیات خرابکاری قرار گرفت و بوسیله مین دچار انفجار شد و قرار شد سفر این قطار به آنکارا لغو شود. ایران برای اینکه مسافران قطار را به ایران برگرداند قطار دیگری را به ترکیه اعزام می‌کند اما قطار دوم هم مورد حمله تروریستی و انفجار قرار گرفت

پرده اول

 در سال گذشته کامیونداران ایرانی‌ که قصد سفر به ترکیه داشتند با ممانعت عجیب مسوولان این کشور مواجه شدند و ماه‌ها مشکلات کامیونداران ادامه داشت. سالها به استناد موافقت نامه حمل و نقل بین ایران و ترکیه مقرر بود به منظور تامین بخشی از مابه التفاوت قیمت سوخت ارزان قیمت ایرانی، هر کامیون ترکیه ورودی به خاک ایران مکلف به پرداخت 25 یورو در هر 100 کیلومتر پیمایش و مجاز به سوختگیری در پمپ بنزین های ایران بود. در پی تخلف ترکیه از مفاد توافق صورت گرفته در بخش حمل و نقل جاده ای میان ایران و ترکیه و اقدام یکجانبه آن کشور مبنی بر دریافت عوارض غیرقانونی از کامیونداران ایرانی، مسئولان وزارت راه و شهرسازی کشورمان به درخواست طرف ترک تصمیم گرفتند که عملیات پلمپ سوخت مخازن کامیونهای ترکیه را در ایران آغاز کنند. با آغاز عملیات پلمپ مخزن سوخت کامیونهای ترکیه در مبادی ورودی کشور، مشکلات کامیونداران این کشور آغاز شد به طوری که در نخستین ساعات بامداد دهم آذر ماه سال گذشته بسیاری از رانندگان ترکیه وقتی که با ممنوعیت سوختگیری در پمپ بنزین های ایرانی مواجه شدند و مجبور به بازگشت به داخل ترکیه شدند تا با پر کردن باک خود به مرز بازرگان بازگردند، این کارشکنی ترک‌ها ماه‌ها ادامه داشت و هر روز یک تصمیم جدید توسط مسوولان اهل ترکیه گرفته می‌شد و خسارت‌های بسیاری به کامیونداران ایرانی وارد آمد.

پرده دوم

ساعت دو بامداد هشتم مرداد 1394 قطار اعزامی ایران به ترکیه مورد عملیات خرابکاری قرار گرفت و بوسیله مین دچار انفجار شد و قرار شد سفر این قطار به آنکارا لغو شود. ایران برای اینکه مسافران قطار را به ایران برگرداند قطار دیگری را به ترکیه اعزام می‌کند اما قطار دوم هم مورد حمله تروریستی و انفجار قرار گرفت.  این قطار که در حال حرکت به سمت مسافران بود هیچ مسافری نداشت اما انفجار موجب مجروح شدن لوکوموتیوران و برخی از ماموران قطار شد. بعید نبود اگر این قطار مسافر داشت فاجعه‌ای بزرگ رقم بخورد. امنیت در راه‌آهن ایران و ترکیه به کمترین حد خود رسید. دو انفجار و حمله به قطار ایرانی در فاصله فقط چند ساعت!

پرده سوم

در همین ماه جاری اتفاق تاسف‌بار دیگری رقم خورد و آن هتک حرمت به بانوان ایرانی در فرودگاه استانبول بود.پرواز شماره 513 هواپیمایی پگاسوس از فرودگاه امام (ره) به مقصد فرودگاه استانبول با حدود 8 ساعت تأخیر پرواز کرد. قبل از پرواز، مسافرانی که پرواز های کانکشن به کشور های دیگر داشتند می دانستند که پرواز بعدی خود را از دست داده اند و از نماینده شرکت هوایی مزبور درخواست کردند که اجازه دهند تاخیری که با از دست دادن پرواز بعدی باید در استانبول باشند را در تهران بگذرانند ولی با اطمینان خاطر از سمت این مسئول مبنی بر اینکه حتماً با پرواز جایگزین به مقصد نهایی فرستاده خواهند شد، تصمیم می گیرند که سوار هواپیما شوند.در فرودگاه استانبول مسافرانی که مقصد بعدی شان شهر اسلو بوده متوجه می شوند که باید 3 روز منتظر پرواز بعدی باشند. مسافران از شرکت هواپیمایی می خواهند که با پرواز دیگر و زودتر حرکت کنند. صحبت ها بالا می گیرد و کارمند شرکت پگاسوس بی احترامی و پرخاش می کند که این بی احترامی ها با اعتراض مسافران همراه می شود و چند نفر از مسافران برای ثبت و ارائه این حرکت به مسئولان بالاتر، شروع به فیلم برداری می کنند.با دیدن این صحنه، کارمندان پگاسوس، پلیس فرودگاه را در جریان می گذراند و پلیس فرودگاه بدون لباس پلیس و نشان دادن مدارک اقدام به در گیری با مسافران می کنند. در این میان یک دختر نروژی-ایرانی را مورد ضرب و شتم قرار می دهند و به صورت وی سیلی می زنند. آنها 3 نفر از مسافران که خانم هایی جوان بودند را بدون در نظر گرفتن محجبه بودن آنها و رعایت اصول اسلامی بازداشت می کنند و علاوه بر آن، به زور تلفن های همراه این دختران را گرفته و تمام فیلم های گرفته را پاک می کنند. پس از چندین ساعت بدون آب و غذا در حالی که حال یکی از این دختران خوب نبود آنها را با بی احترامی های مختلف لفظی و فیزیکی توسط ماشین های حمل مجرمان به بازداشتگاه پلیس در فرودگاه منتقل می کنند تا در بازداشتگاه هم بدون رعایت اصول اسلامی از این دختران انگشت نگاری و عکس برداری صورت گیرد. در این بین پلیس و کارمندان شرکت هوائی پگاسوس حاضر در محل از مسخره کردن و خندیدن به این سه دختر تنها که اشک از چشمانشان جاری بود فروگذار نبودند.

 کشورهای غربی در هنگام بروز حوادث مشابه در سایر کشورها اتباع خود را از سفر به کشوری که حادثه‌ای در آن روی داده منع می‌کنند و تا برقرار نشدن امنیت این وضعیت فوق‌العاده را حفظ می‌کنند اما حوادث متعدد و نامهربان‌های سریالی ترکیه‌ای‌ها هنوز ما را وادار نکرده تا اقدامی در این مورد انجام بدهیم.

پرده چهارم

یک هفته بعد از هتک حرمت و حمله به گردشگران ایرانی، این بار توریست‌های کشورمان که به وسیله اتوبوس به ترکیه سفر کرده‌اند مورد هجوم تروریست‌ها قرار می‌گیرند. این حادثه حوالی ساعت 10 روز جمعه به وقت محلی و ساعت 11.30 به وقت تهران در منطقه سون کایا در نزدیکی چالدران در مسیر دوغوبایزید به وان اتفاق افتاد. این اتوبوس که از پایانه مرزی بازرگان وارد خاک ترکیه شده بود، در مسیر دوغوبایزید به شهر وان این کشور مورد حمله مسلحانه قرار گرفت که یک نفر کشته و سه تن دیگر زخمی شدند. این حادثه در حالی روی داده بود که دولت ترکیه هنوز توضیحات قانع‌کننده‌ای درباره حوادث گذشته ارائه نکرده بود.

پرده آخر

پرده آخر بستگی به تصمیم مسوولان و مردم دارد. کشورهای غربی در هنگام بروز حوادث مشابه در سایر کشورها اتباع خود را از سفر به کشوری که حادثه‌ای در آن روی داده منع می‌کنند و تا برقرار نشدن امنیت این وضعیت فوق‌العاده را حفظ می‌کنند اما حوادث متعدد و نامهربان‌های سریالی ترکیه‌ای‌ها هنوز ما را وادار نکرده تا اقدامی در این مورد انجام بدهیم. موضوع اتفاق فرودگاه جده و هتک حرمت به دو نوجوان ایرانی و اعتراض صریح ایرانیان موجب شد دولت تصمیم درستی بگیرد و سفر عمره را ملغی کند. این اقدام قاطع ایران موجب شد عربستان که از ابعاد مختلف رسانه‌ای این حادثه می‌ترسید مجبور به محاکمه عاملان هتک حرمت شود. این در حالی است که عدم انجام سفر عمره به عربستان اصلا قابل قیاس با ترکیه نیست چراکه با قطع روابط گردشگری ترکیه بسیار بیشتر از عربستان ضرر خواهد کرد. اگر به مسائل اعتقادی هم بی‌توجه باشیم اما نمی‌توان در برابر ناامنی در ترکیه بی‌تفاوت بود. برای همه ثابت شده که سفر ایرانیان به ترکیه اصلا امنیت لازم را ندارد و قطعا گردشگران ایرانی حق دارند که وزارت خارجه در این مورد اطلاع‌رسانی و توصیه کند. وزارت خارجه باید توضیح دهد که آیا سفر به ترکیه هنوز ناامن است و تا کی امنیت برقرار خواهد شد؟ چرا به ایرانی‌ها در این کشور هتک حرمت می‌شود؟ آیا موضوع برخورد زننده با مسافران ایرانی در ترکیه نباید با واکنش شدید ایرانیان مواجه شود. اگر عزم ملی شود و اقدامی مانند تصمیم برای سفر عمره صورت بگیرد ترکیه حتما در رفتار خود با ایرانیان تجدیدنظر خواهد کرد و حداقل امنیت را برای اتباع ایرانی برقرار می‌کند. اگر ترکیه بداند که روزی امکان دارد سود سرشار گردشگران ایرانی دیگر به جیب آنها نمی‌رود قطعا تسهیلات امنیتی را برای گردشگران ایرانی در نظر خواهد گرفت اما درصورت بی‌تفاوت بودن ایرانیان باید منتظر اتفاقات ناگوارتر در ترکیه باشیم؛ اتفاقاتی که حتی تصور آن را نمی‌توان کرد. این حوادث تلنگری است برای جلوگیری از حوادث بزرگ‌تر اگر تدبیری باشد و همتی!

سایر اخبار


مستحب است در هر یک از ماه رجب و شعبان و رمضان، در شب سیزدهم دو رکعت نماز اقامه شود که در هر رکعت حمد یک مرتبه و یس و تَبارَکَ المُلْکُ و توحید خوانده شود و در شب چهاردهم چهار رکعت یعنی دو نماز دو رکعتی به همان کیفیّت و در شب پانزدهم شش رکعت به سه سلام به همان کیفیّت .
به عکس قاتل ناصرالدین شاه یعنی میرزا رضای کرمانی که در صحن شاه عبدالعظیم در شهر ری، ناصرالدین شاه را به گلوله بست، نگاه کنید. این عکس را همه دیده اند.
هر چیزی که روی شناخت تاثیر می گذارد مانند: فرآیند فکر کردن ، یادگیری و به یاد آوردن می تواند روی حافظه تاثیر گذارد.
در بحث قدرت عقل یا جسم، همیشه قدرت عقل پیروز است. همیشه با نیروی عقل است که می توان کارهای بزرگ انجام داد
حساسیت ها و خط قرمزهای همسرتان را بشناسید و تلاش کنید تا حد ممکن به سمت این حساسیت ها نروید. حساسیت نسبت به مسائل مالی، حساسیت نسبت به مادر خود و
در خانواده های با سطح سلامت پایین تر، زن و شوهر به سفر رفتن و یا میهمانی رفتن یکدیگر به صورت جدا جدا، علاقه دارند و دائم می گویند: خدا کند امشب شوهرم دیر بیاید.
یک روانشناس برخنداندن روزانه حداقل 10 دقیقه کودک برای پرورش خلاقیت تاکید کرد. ریشه شکل‎گیری خلاقیت، در تربیت فرزند است و تربیت فرزند سخت‏‎ترین کار است. کودکان اگر عزت نفس داشته باشند خلاقیت دارند و یکی از راه‎های افزایش عزت نفس وقت گذاشتن برای کودک است. به‌عنوان مثال برای پرورش گل‎های یک باغچه باید به آن رسیدگی کرد و وقت گذاشت.
برای ارسال نظر اولین نفر باشید.

ارسال نظر