انواع پرورش غاز

انواع پرورش :
1-    پرورش نژاد گوشتی که به چند روش انجام می شود :
# نیمچه ی گوشتی : پروار بندی در سالن های بسته به مدت 60 تا 65 روز تا رسیدن به وزن حدود 4 کیلو گرم .
# غاز مزرعه : پرورش در طول دو هفته در مزرعه با جیره ی آغازین و سپس فرستادن به مرتع و چرا کردن و ارسال به بازار در 18 هفتگی .
2-    پرورش نژاد های تخم گذار برای تولید تخم خوراکی .
3-    پرورش دو منظوره برای تولید گوشت و تخم که بیش تر به صورت سنتی انجام می شود .
4-    پرورش غاز مادر برای تهیه تخم نطفه دار .
5-    تغذیه ی اجباری غاز برای تولید کبد چرب ( جگر حجیم ) : غازها را بعد از 12 هفتگی برای افزایش ذخیره ی چربی در جگر با جیره های پر انرژی مان
ته شده ، به مدت یک تا دو ماه تغذیه ی اجباری می کنند . با این روش جگر غاز ها از وزن طبیعی 150 گرم به 800 تا 1000 گرم می رسد .

روش های پرورش :
پرورش در سالن بسته - پرورش به صورت سالن و مرتع - پرورش به صورت سیستم باز -  پرورش در شالیزار مناسب منطقه ی شمال ایران و سایر شالی کاری های کشور  - پرورش توأم غاز و ماهی در استخر های پرورش ماهی مناسب حاشیه ی رودخانه های کشور . در هر نوع از پرورش ، مرحله ی ابتدایی پرورش دشوارترین است که تا سه هفتگی طول می کشد . در این مرحله جوجه ها به شدت به سرما حساسند . برای سه روز اول دمای سالن 34 تا 36 درجه ی سانتی گراد و در پایان هفته دما به 32 درجه می رسد . در پایان هفته ی دوم دما به 24 درجه کاهش می یابد . در سالن بسته نیاز به تهویه وجود دارد ولی در روش های باز در این نوع هزینه هم صرفه جویی می شود .

فیزیولوژی هضم :
غاز توانایی استفاده از خوراک های با فیبر بالا را دارد . در چینه دان غاز تخمیر باکتریایی روی غذا صورت نمی گیرد . در چینه دان پرندگان یک جمعیت بزرگ باکتریایی است که کربوهیدرات ها را تخمیر می کند و اسید لاکتیک تولید می کند و در اصطلاح به آن چینه دان ترش می گویند که در غاز این حالت ناقص اتفاق می افتد . پیش معده ی غاز بزرگ تر از سایر طیور است و بافت ماهیچه ای بسیار قوی با غده های فراوان دارد . میزان ترشح اسید هیدرو کلریک و پپسینوژن در آن 5/1 برابر طیور دیگر است و خوراک سپس وارد سنگدان می شود . برای افزایش سرعت هضم غذا بهتر است آن را بصورت آبکی یا خمیر به جوجه غازها بدهیم تا نیازی به افزودن شن و سنگریزه به دان نباشد . البته برای پرورش غاز مادر وجود سنگریزه لازم است . میانگین وزن سنگدان غاز 120 گرم و سنگدان مرغ 50 گرم است . دیواره ی سنگدان غاز دوبرابر ضخیم تر از مرغ است و به راحتی علوفه های خشبی را خرد می کند . ماندگاری غذا در روده ی کوچک غاز دو برابر مرغ است و دلیل هضم بهتر مواد سلولزی در غاز می باشد . در ناحیه ی دوازدهه حرکات دودی بصورت معکوس هم اتفاق می افتد و محتویات آن را به سنگدان برمی گرداند و هیدرولیز مواد را دو برابر و جذب لیپید ها را کامل می کند . طول روده ی غاز 230 سانتی متر است که سه تا چهار برابر طول بدنش است و در مرغ شش برابر است . در ناحیه ی دوازدهه بیش از دو سوم پروتئین و قندها تجزیه می شوند . در روده ی بزرگ فقط 5 درصد آب نوشیده شده و بعضی ترکیب های ساده جذب می شوند و 95 درصد آب نوشیده شده برای کمک به هضم غذا است که دفع می شود . روده ی کور بین روده ی باریک و روده ی بزرگ به صوت دو شاخه است که در غاز ها 20 تا 32 سانتی متر می باشد . روده ی کور غاز بسیار توسعه یافته و با جمعیت باکتریایی بالاست که تخمیر میکروبی فیبر در آن انجام می شود . دستگاه گوارش غاز 11 برابر طول بدنش است و در مرغ این طول 8 برابر می باشد . متخصصان تغذیه ی طیور با این آگاهی ، 20 تا 25 درصد دان غاز را از علوفه تأمین می کنند .

جدول 1- مقایسه ی توان هضمی غاز ، مرغ و نشخوار کنندگان
نوع علوفه غاز مرغ نشخوارکنندگان
شبدر خشک 5/45 30  20 تا 44
ساقه ی گندم 57 6/5 20 تا 30
کنجاله ی سویا 46 5/12 ---
جوی سبز و تازه 6/78 --- 70
یونجه ی خشک 37 --- ---

 

پذیرش سفارش و فروش

عسل ارگانیک

شحم گاو ارگانیک

بوقلمون ارگانیک

غاز ارگانیک

اردک ارگانیک

مرغ ارگانیک

خروس ارگانیک

شتر مرغ

در کل نقاط استان تهران و ایران و صادرات به خارج از کشور ، به قیمت عمده...

تلفن   36831525-021

همراه : 09022801996

سایر اخبار


تخفیف ویژه تربرای مشتریان عمده
تخفیف ویژه تربرای مشتریان عمده
تخفیف ویژه تربرای مشتریان عمده
تخفیف ویژه تربرای مشتریان عمده
تخفیف ویژه تربرای مشتریان عمده
تخفیف ویژه تربرای مشتریان عمده
تخفیف ویژه تربرای مشتریان عمده
برای ارسال نظر اولین نفر باشید.

ارسال نظر