پرورش غاز

پرورش غاز
پرورش غاز در ايران هر چند که طرفداران بيشماري دارد، ولي بدليل نبود اطلاعات مکفي در اين زمينه، شروع کار چه به صورت صنعتي و يا به صورت نيمه صنعتي مشکل به نظر مي رسد. پروسه پرورش غاز در تمام نقاط ايران (چه گرمسير، چه سردسير و يا معتدل ) قابل اجرا است ولي بايد بدانيم که معمولا غازها ، طاقت سرما را بيشتر از گرما دارند و اين به دليل وجود لايه چربي زير پوست و پرهاي عايق مانند آن است (بدليل چرب بودن پرها، که آن هم به غدد چربي موجود بر مي گردد) . غازهاي ايران از جمله؛ غاز پيشاني سفيد کوچک ،‌غاز پيشاني سفيد بزرگ، غاز سفيد و خاکستري و غاز پا زرد بسته به ن‍‍ژاد، مديريت پرورش، تغذيه، منطقه آب و هوايي و طول مدت تخمگذاري، تعداد 60 – 40 تخم مي گذارند . وزن هر تخم غاز نيز بسته به نژاد و ... از 130-80 گرم متغيير مي باشد . بلوغ غازها معمولا در سنين 10-8 ماهگي است و غازها را مي توان قبل از اين سنين آماده جفتگيري نمود. فصل تخمگذاري از اوايل آذر ماه تا اواخر فروردين انجام مي شود . غاز بر خلاف اردک، که غذاي خود را در لجن زار جستجو مي کند،از علوفه و گياهان تغذيه مي کنند و در کشورهاي اروپايي و امريکا بعنوان يک غذاي لوکس در رستورانها و در اعياد آنها استفاده مي شود. از غاز براي توليد کبد چرب استفاده مي شود، که به نوبه خود يکي از لذيذ ترين غذاها حسوب مي شود که قيمت بسيار بالايي در بازارهاي اروپا و امريکا دارد و فرانسه يکي از بزرگترين کشوهاي صادر کننده اين محصول محسوب مي شود. کبد چرب را در غازها در طي مدت 3 الي 4 هفته و با استفاده از جيره هاي خاص که به صورت اجباري به غاز خرانده مي شود، ايجاد مي کنند و وزن آنها را در نژادهاي سنگين، به 800 گرم و بعضا تا 1 کيلو گرم ميرسانند. از پر غاز نيز بدليل اينکه از لطافت خاصي برخوردار است، استفاده مي شود.



از مزاياي پرورش غاز :

1- هزينه اجراي طرح و پرورش بسيار پايين است . 2- ريسک انجام اين نوع پرورش در مقايسه با طيور ديگر بسيارپايينتر است . 3- غاز در برابر بيماريها بسيار مقاوم است . 4- هزينه خوراک کمي دارد . 5- کار با اين نوع پرنده بسيار آسان تر است . 6- ضريب تبديل مناسب و راندمان بالايي دارد . 7- پروتيين گوشت غاز 2 %‌از پروتيين گوشت مرغ بيشتر است و همانطور چربي گوشت غاز نيز 2 % از گوشت مرغ بيشتر بوده و موجب لذيذ شدن گوشت آن مي شود . 8- علاوه بر گوشت و پر، از جگر غاز بعنوان يکي از خوشخوراک ترين و لذيذ ترين غذاها مي توان نام برد، که در بازارهاي جهاني قيمتي در حد و اندازه خاويار دارد. 9- به لحاظ اينکه پرورش غاز ساده تر و امکانات کمتري را طلب مي کند،‌ مي تواند به راحتي در بين روستاييان و به عنوان شغل اول و يا دوم مورد توجه واقع شود و در نهايت به مقدار وسيع، جايگزين گوشت مرغ گردد.

پرورش غاز در ايران ميتواند به سه صورت، انجام پذيرد : صنعتي - نيمه صنعتي و سنتي پرورش صنعتي و نيمه صنعتي غاز مي تواند در شرايط نيمه باز و باز و با استفاده از مراتع ، چراگاهها و زمينهاي کشاورزي و باغات صورت گيرد، که در اين صورت مي شود در هزينه هاي پرورش، بسيار صرفه جويي نمود . به همين خاطر پرورش غاز علاوه بر اينکه در باغات در هرس کردن علوفه به باغدار کمک مي کند و در زمينهاي زراعي از باقيمانده در استفاده مي نمايد، يک منبع درآمد زايي بسيار بالا، براي کشاورزان و روستاييان ايجاد مي نمايد، که در نگاه کلي علاوه بر ايجاد اشتغال بيشتر و بکارگيري هزينه کم، مي توان گوشت اين پرنده را به نسبت بالا، جايگزين گوشت مرغ نمود .

 

پذیرش سفارش و فروش

عسل ارگانیک

شحم گاو ارگانیک

بوقلمون ارگانیک

غاز ارگانیک

اردک ارگانیک

مرغ ارگانیک

خروس ارگانیک

شتر مرغ

در کل نقاط استان تهران و ایران و صادرات به خارج از کشور ، به قیمت عمده...

تلفن   36831525-021

همراه : 09022801996

سایر اخبار


تخفیف ویژه تربرای مشتریان عمده
تخفیف ویژه تربرای مشتریان عمده
تخفیف ویژه تربرای مشتریان عمده
تخفیف ویژه تربرای مشتریان عمده
تخفیف ویژه تربرای مشتریان عمده
تخفیف ویژه تربرای مشتریان عمده
تخفیف ویژه تربرای مشتریان عمده
برای ارسال نظر اولین نفر باشید.

ارسال نظر