۱۰ بهترین راه طبیعی برای از بین بردن عنکبوت در خانه

علاوه بر این‌ها، طبق موازین انسانی و اخلاقی باید حداکثر سعی‌مان را بکنیم تا وقتی واقعا مجبور نشویم هیچ موجود زنده‌ای را از بین نبریم؛ گذشته از این‌ها، عنکبوت‌ها واقعا تحسین‌برانگیز هستند (حتی اگر از خزیدن آن‌ها رو پوست بدن‌ام متنفر باشم). آن‌ها حقیقتا به دلایلی مختلف موجوداتی شگفت‌انگیز هستند؛ و نمی‌توان ویژگی‌های حیرت‌انگیزشان را در یک مقاله گنجاند.

تاکنون بیش از ۴۰۰۰۰ گونه‌ عنکبوت در دنیا شناسایی شده‌اند. تار عنکبوت به شکل باورنکردنی در مقایسه با وزن عنکبوت بسیار قوی و مستحکم است، و قابلیت کشسانی فوق‌العاده‌ی آن را حتی می‌توان با بهترین تولیدات مصنوعی انسان قابل مقایسه دانست. ولی در ادامه به نکته‌ای واقعی درباره‌ی عنکبوت اشاره می‌کنیم که بی‌اندازه شگفت‌انگیز است: در طول معاشقه‌ی عنکبوت‌ها (آری، آن‌ها مراسم معاشقه‌ای پیچیده و باشکوه دارند) عنکبوت نر در سراسر تور خود ارتعاشاتی با الگویی بسیار دقیق ایجاد می‌کند (که ممکن است نوعی موسیقی عنکبوتی باشد!) و در تلاش برای جلب نظر عنکبوت ماده حرکات و رقص‌هایی مختلف انجام می‌دهد! ولی اجازه دهید در مورد این مسئله که عنکبوت نر پس از معاشقه توسط عنکبوت ماده خورده می‌شود،‌ توضیح اضافه ندهیم.

باید بپذیریم عنکبوت‌ها موجوداتی کوچک و در عین حال باهوش هستند. هم‌چنین باید اعتراف کرد که برخی‌ها حتی معتقدند عنکبوت‌ها دارای قدرت جادویی هستند. ولی صرف‌نظر از این‌که احساسات‌تان در مورد عنکبوت‌ها چگونه است، و این‌که تحسین‌شان می‌کنید یا از آن‌ها وحشت دارید،‌ هزار و یک دلیل منطقی وجود دارد که بسیاری از شما بخواهید عنکبوت‌ها را از خانه‌تان اخراج کنید یا در برابرشان تابلوی “‌ورود ممنوع‌” قرار دهید: برخی عنکبوت‌ها خطرناک هستند،‌ یا حتی می‌توانند به صورت بالقوه کشنده باشند.

گزش عنکبوتی به نام گوشه‌گیر قهوه‌ای اتفاقی خطرناک است و به هر قیمت باید از آن اجتناب نمود – اگرچه با نگاهی به بسیاری از گزارش‌ها در مورد عنکبوت‌های گوشه‌گیر قهوه‌ای (که به آن‌ها “‌عنکبوت‌های ویلونی‌”‌ یا “‌کمانچه‌ای‌” نیز گفته می‌شود) در می‌یابیم این گونه‌‌ی خطرناک از عنکبوت‌ها به درستی شناسایی نمی‌شوند. آیا می‌دانستید عنکبوت‌های گوشه‌گیر قهوه‌ای علاوه بر علامت ویلون شکل روی بدن‌شان، بر خلاف بسیاری از انواع دیگر عنکبوت‌ها به جای هشت چشم (۴ جفت چشم) فقط شش چشم (۳ جفت چشم) دارند. اگرچه بسیاری از آدم‌ها آن‌چنان مایل نیستند برای شمردن تعداد چشم‌های این عنکبوت خاص به اندازه‌ی کافی به آن نزدیک شوند، ولی اگر دل‌تان بخواهد می‌توانید با ذره‌بین این پدیده را از نزدیک مشاهده کنید.

به علاوه خوب است همیشه این نکته را به خاطر بسپارید که در حقیقت بیش‌تر عنکبوت‌ها ترجیح می‌دهند خارج از خانه‌ی شما و در فضا آزاد زندگی کنند – زیرا خارج از خانه‌ی شما غذاهای بیش‌تر نصیب‌شان می‌شود. بنابراین، علی‌رغم همه‌ی این مسائل، پس از انجام برخی پژوهش‌ها به ۱۰ راه برای جلوگیری از ورود عنکبوت به خانه‌تان پی برده‌ایم که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
۱. همیشه خانه‌تان را تمیز نگه دارید

این بهترین راه‌کار و روش شماره‌ی یک در بیرون راندن عنکبوت‌ها از خانه‌تان است، زیرا با امتحان این کار حتما تفاوتی بزرگ را احساس خواهید کرد. به طور کلی، خانه‌ی تمیز به دلایل مختلف برای این موجودات جذابیتی در بر ندارد؛‌ از جمله این‌که، دیگر برای پنهان شدن فضایی کم‌تر در اختیار دارند،‌ و هم‌چنین غذا برای عنکبوت‌ها و همین‌طور دیگر حشراتی که شکار عنکبوت‌ها می‌‌شوند نیز کم‌تر می‌شود.

هر چه غذا برای آن‌ها کم‌تر شود، احتمال این‌که برای یافتن غذا به مکان دیگر بروند بیش‌تر می‌شود – کم‌کم در می‌یابید اگر اتاق‌تان را کامل و به دقت تمیز نگه دارید،‌ آن‌ها با پای خودشان از خانه‌تان خارج می‌شوند. استفاده از جارو برقی، آن هم با دقت و حوصله، در هر گوشه‌ی خانه باعث می‌شود بیش‌تر تخم عنکبوت‌ها و هم‌چنین تخم‌های حشرات دیگر که غذای عنکبوت‌ها را تشکیل می‌دهند، از خانه‌تان تمیز شوند. سپس باید کیسه‌ی جارو برقی را در خارج از خانه با دقت خالی و تمیز کنید. بنابراین دست به کار شوید و یک خانه‌تکانی کامل و اساسی راه بیندازید! داخل همه‌ی کشوها، کمدها، قفسه‌ها؛ از بالا تا پایین؛ همه جا را تمیز کنید. و اگر در هر جای خانه‌تان عنکبوتی یافتید، سعی کنید با آرامش و از روی اخلاق و انسانیت آن را با ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی بگیرید و در طبیعت رها کنید.
۲. پاتوق‌های مشخص عنکبوت‌ها را در خارج از خانه‌تان از بین ببرید

آیا تا به حال دقت کرده‌اید، هر وقت عنکبوتی را تعقیب می‌کنید، به سرعت در نزدیک‌ترین محلی پنهان می‌شود که شما هیچ دسترسی به آن ندارید؟ زیرا آن‌ها همواره به طور غریزی می‌توانند در نقاطی پناه بگیرند که شکارچیان بزرگ‌تر نتوانند به آن‌ها دست پیدا کنند؛ از این رو، آن‌ها همیشه علاقه دارند زیر اشیا یا داخل ترک‌ها مخفی شوند.

ابتدا بررسی کنید و ببینید چگونه می‌توانید محل‌های مناسب برای اختفای این موجودات را در محوطه‌ی خارج از خانه‌تان از بین ببرید. عنکبوت‌ها معمولا دوست دارند در وسایل چوبی یا پوشش‌های گیاهی خارج از خانه زندگی کنند – بنابراین می‌توانید این قبیل چیزها را کمی‌ دورتر از دیوارهای خانه‌تان نگهداری کنید تا آن‌ها هوس نکنند به صورت ناخوانده‌ به مهمانی همسایه‌ی دیوار به دیوارشان بیایند.
۳. شکاف‌ها و ترک‌ها را ببندید

یک قانون عنکبوتی مهم وجود دارد که می‌گوید اگر در خانه‌ای جایی برای زندگی کردن پیدا نکردید، در آن‌جا زندگی نکنید – البته آن‌ها قانونی مشابه در مورد یافتن غذا نیز دارند. بنابراین می‌توانید با چسب حرارتی (تفنگی) تا آن‌جا که ممکن است همه‌ی درزها و سوراخ‌های داخل و خارج خانه‌تان را ببندید.

البته مسلما اگر در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کنید، انجام این کار شاید بسیار دشوار و حتی غیر ممکن باشد. هم‌چنین درزگیرها و توری‌های پنجره‌تان را نیز بررسی کنید و اگر کهنه یا پاره شده‌اند،‌ تعویض‌شان کنید (توری و درزگیر پنجره بسیار ارزان‌قیمت هستند و می‌توانند از ورود دیگر حشرات و هم‌چنین باد، گرد و غبار، سرما و گرما به داخل خانه جلوگیری کنند). هم‌چنین تمام درها و پنجره‌ها را نیز بررسی کنید و از این‌که آن‌ها کاملا روی هم چفت می‌شوند، اطمینان حاصل نمایید.
۴. روغن نعناع

شواهد و مدارک فراوان درباره‌ی اثربخشی روغن نعناع در بیرون راندن حشرات وجود دارد. البته روغن‌های دیگر نیز هستند که می‌توانند در خارج کردن عنکبوت‌ها از خانه به شما کمک کنند – از جمله روغن گل سرخ و روغن اوکالیپتوس و غیره. استفاده از این‌گونه روغن‌ها علاوه بر بیرون راندن حشرات از خانه،‌ باعث می‌شود محل زندگی‌تان بوی شگفت‌انگیز و مطبوع به خود بگیرد.
۵. سرکه

سرکه نیز تاثیر و عملکردی مشابه‌ی روغن نعناع دارد؛ با این تفاوت که علی‌رغم ارزان بودن‌، به هیچ وجه به خوشبویی روغن نعناع نیست. یک ظرف خالی اسپری را با آب و سرکه پر کنید،‌ و آن را اطراف شکاف‌ها و ترک‌ها، و مکان‌ها و سوراخ‌های ورودی عنکبوت‌ها به داخل خانه اسپری نمایید.
۶. گربه

گربه‌ها عادت دارند به سمت عنکبوت‌ها خیز بردارند و با چنگال به آن‌ها حمله کنند – گرچه، این کار برای گربه‌ها یک بازی ساده است و بعد از مدتی نیز از این بازی خسته می‌شوند؛ البته این ویژگی‌ میان گربه‌ها متفاوت است. ولی به هر صورت، اگر به گربه‌ها علاقه دارید و می‌خواهید یکی از این موجودات شیرین و دوست‌داشتنی را در خانه نگه دارید،‌ اکنون قطعا مصمم‌تر شده‌اید.
۷. تراشه‌های چوب سدر

گزارش شده است تراشه‌های چوب سدر علاوه بر دفع بید و دیگر حشرات موذی می‌تواند عنکبوت‌ها را نیز از خانه‌تان فراری دهد. بنابراین می‌توانید اطراف خانه‌تان تراشه‌های چوب سدر بریزید – و هم‌چنین می‌توانید تعدادی از آن‌ها را داخل کمدها یا جاهای دیگر قرار دهید. به علاوه،‌ می‌توانید ترکیب روغن چوب سدر و آب را داخل ظرف اسپری بریزید و در نواحی مختلف خانه اسپری کنید؛ این نیز از دیگر راه‌های موثر و بازدارنده‌ به ویژه برای ساس‌ها به شمار می‌رود.
۸. روغن مرکبات

از دیگر روش‌های بازدارنده‌ی طبیعی برای ورود عنکبوت‌ها به خانه می‌توان به استفاده از روغن مرکبات اشاره کرد. نحوه‌ی استفاده از این روغن نیز درست مانند استفاده از روغن نعناع است – آن را با آب مخلوط کنید و در ظرف اسپری بریزید؛ سپس این محلول را در شکاف‌ها و تمام محل‌های احتمالی اختفای عنکبوت‌ها بپاشید.
۹. جوش شیرین

مسلما عنکبوت‌ها از جوش شیرین خوش‌شان نمی‌آید؛ از این رو، پاشیدن مقداری جوش شیرین اطراف خانه می‌تواند در دور کردن عنکبوت‌ها موثر باشد.
۱۰. شاه بلوط

آری‌، قبول داریم این عجیب و غریب‌ترین راه پیشنهادی ما است. گفته می‌شود شاه بلوط می‌تواند عنکبوت‌ها را از خانه دور کند،‌ و با گذاشتن آن در طاقچه‌ها یا قرنیزها از مخفی شدن عنکبوت‌ها جلوگیری می‌کند. البته در واقع خودمان تاکنون این کار را امتحان نکرده‌ایم. از این رو، منتظریم پاییز بیاید و این راه را نیز امتحان کنیم.

منبع: بازده

سایر اخبار


انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ کتاب های نجومی
انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ کتاب های نجومی
انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ کتاب های نجومی
انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ کتاب های نجومی
انتشارات دانشیاران مرکز تخصصی چاپ کتاب های نجومی
برای ارسال نظر اولین نفر باشید.

ارسال نظر