پانزده پیش‌بینی دقیق بیل گیتس در سال 1999 1394/02/13

در سال 1999 بیل گیتس کتابی با عنوان تجارت با سرعت فکر (Business @ the Speed of Thought) منتشر کرد. او در این کتاب 15 پیش‌بینی برجسته انجام داد که هرکدام در زمان خود عجیب و غریب به نظر می‌رسیدند.

در این مطلب قصد داریم به این پیش‌بینی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.
  1. وب‌سایت‌های مقایسه قیمت

پیش‌بینی گیتس: سرویس اتوماتیک مقایسه قیمت‌ها راه‌اندازی شده و به مردم اجازه خواهد داد تا قیمت اجناس را در وب‌سایت‌های مختلف مقایسه کرده و ارزان‌ترین آن را پیدا کنند.

چیزی که امروز می‌بینیم: امروزه به راحتی می‌توانید کالای مورد نظر خود را در گوگل، آمازون و دیگر وب‌سایت‌ها یافته و قیمت کالاهای مشابه را باهم مقایسه کنید.

  1. گوشی‌های موبایل

پیش‌بینی گیتس: مردم دستگاه‌های کوچکی همراه خواهند داشت که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا هرکجا که هستند با تجارت الکترونیک در ارتباط باشند، اخبار را مرور کنند، بلیت پروازی که رزرو کردند را چک کنند، بازار بورس را کنترل کنند و تقریباً هر کاری انجام دهند.

چیزی که امروز می‌بینیم: گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند تمام این کارها را برای مردم انجام می‌دهند.

  1. پرداخت آنی و سیستم اقتصادی آنلاین، خدمات درمانی بهتر از طریق اینترنت

پیش‌بینی گیتس: مردم پرداخت قبض‌ها، انجام امور مالی و ارتباط با دکتر خود را از طریق اینترنت انجام خواهند داد.

چیزی که امروز می‌بینیم: علیرغم اینکه فناوری نتوانسته تغییرات زیادی در ارائه خدمات درمانی ایجاد کند، اما وب‌سایت‌هایی مانند ZocDoc راه‌اندازی شده‌اند که پیدا کردن یک پزشک و وقت گرفتن از او را ساده‌تر می‌کند. شما می‌توانید از سایت‌هایی مانند Lending Club پول قرض بگیرید و با سایت‌هایی مانند PayPal و Venmo پول پرداخت کنید.

  1. دستیار شخصی و اینترنت اشیاء

پیش‌بینی گیتس: همراهان شخصی ساخته خواهند شد و تمام دستگاه‌های شما را به صورت هوشمند به یکدیگر متصل خواهند کرد. چه در منزل باشند و چه در محل کار، آنها همیشه اطلاعات رد و بدل خواهند کرد.

چیزی که امروز می‌بینیم: Google Now، دستیار هوشمندی که روی دستگاه‌های موبایل اجرا می‌شود و دقیقا همین مسیر را طی می‌کند. درحالی‌که دستگاه‌های هوشمندی مانند Nest هم اطلاعات روزانه شما را جمع‌آوری می‌کنند و به صورت اتوماتیک دمای هوای منزل را تنظیم می‌کنند

  1. مونیتورینگ منزل به صورت آنلاین

پیش‌بینی گیتس: ضبط همیشگی ویدیو از منزل شما به یک امر عادی تبدیل می‌شود و زمانی که در منزل نباشید و شخصی داخل شود به شما اطلاع می‌دهد.

چیزی که امروز می‌بینیم: Dropcam دوربین‌های نظارتی برای منازل می‌سازد که کار مونیتورینگ منزل را خیلی ساده کرده است. گوگل در سال 2015 این شرکت را با مبلغ 555 میلیون دلار خریداری کرد.

  1. شبکه‌های اجتماعی

پیش‌بینی گیتس: وب‌سایت‌های شخصی برای دوستان و خانواده شما متداول خواهند شد.

چیزی که امروز می‌بینیم: فیس‌بوک و اینستاگرام این وظیفه را بر عهده دارند.

  1. ارائه پیشنهادهای اتوماتیک

پیش‌بینی گیتس: نرم‌افزاری ارائه خواهد شد که می‌داند چه زمانی بلیت سفر خود را خریده‌اید و از این اطلاعات برای پیشنهاد فعالیت‌های جذاب، تخفیف‌ها و حراج‌ها در مقصد شما استفاده می‌کند.

چیزی که امروز می‌بینیم: وبسایت‌های سفری مانند Expedia و Kayak بر اساس اطلاعات خریدهای گذشته، پیشنهادهای جدید ارائه می‌دهد. گوگل و فیس‌بوک هم بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر به او تبلیغات ارائه می‌دهند.

  1. وب‌سایت‌های گفتگوی ورزشی

پیش‌بینی گیتس: در حالی که به تماشای یک مسابقه ورزشی در تلویزیون نشسته‌اید، می‌توانید به صورت زنده و از طریق سرویس‌های مخصوصی به گفتگو پیرامون مسابقه بپردازید و همچنین در مسابقه نظرسنجی تشخیص برنده مسابقه ورزشی شرکت کنید.

چیزی که امروز می‌بینیم: تعداد زیادی از وب‌سایت‌های اجتماعی مانند توییتر و ESPN اجازه چنین کاری را به شما می‌دهند.

  1. تبلیغات هوشمند

پیش‌بینی گیتس: دستگاه‌ها به سیستم تبلیغات هوشمند مجهز خواهند شد. آنها عادات خرید شما را می‌دانند و بر اساس آنها به شما تبلیغ نشان می‌دهند.

چیزی که امروز می‌بینیم: امروزه بیشتر سرویس‌های تبلیغات آنلاین به این ویژگی مجهز هستند.

  1. لینک به وب‌سایت‌ها در پخش زنده تلویزیونی

پیش‌بینی گیتس: سرویس‌های پخش تلویزیونی لینک وب‌سایت‌های مرتبط را در برنامه‌های خود خواهند گنجاند.

چیزی که امروز می‌بینیم: تقریبا تمام مسابقات ورزشی که به صورت زنده پخش می‌شوند، حاوی لینک‌های اینترنتی به سایت‌های بخصوص هستند.

  1. سرویس گفتگوی آنلاین

پیش‌بینی گیتس: ساکنین شهرها و کشورهای مختلف قادر خواهند بود تا از طریق اینترنت راجع به موضوعات متفاوت به بحث و مذاکره بپردازند.

چیزی که امروز می‌بینیم: بیشتر وب‌سایت‌های جدید امروزه بخش فروم و گفتگوی زنده اینترنتی خود را راه‌اندازی کرده‌اند.

  1. وب‌سایت‌های اینترنتی و آنلاین

پیش‌بینی گیتس: موقعیت جغرافیایی شما در جوامع آنلاین تأثیری نخواهند داشت بلکه این علایق شم است که اهمیت دارد.

چیزی که امروز می‌بینیم: امروزه وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که روی موضوع واحدی متمرکز هستند.

  1. نرم‌افزار مدیریت پروژه

پیش‌بینی گیتس: مدیر پروژه‌هایی که به دنبال جمع کردن یک تیم هستند قادر خواهند بود تا به صورت آنلاین پروژه خود را توصیف کرده و برای پر کردن سمت‌های مورد نیاز خود پیشنهاداتی را دریافت کنند.

چیزی که امروز می‌بینیم: امروزه تعداد بسیار زیادی نرم‌افزار نیروی کار وجود دارد که هریک به نوعی فرآیند استخدام، درست کردن یک تیم و ارائه شرح وظایف را متحول کرده‌اند.

  1. استخدام آنلاین

پیش‌بینی گیتس: اشخاص جویای کار به همین ترتیب قادر خواهند بود تا به صورت آنلاین به دنبال کار مورد نظر خود باشند و علایق، نظرات، تخصص‌ها و نیازهای خود را مطرح کنند.

چیزی که امروز می‌بینیم: سایت LinkedIn به کاربرانش اجازه می‌دهد تا برای پیدا کردن شغل مورد نظر، رزومه خود را در سایت آپلود کنند و کارفرمایان بر اساس این اطلاعات اشخاص مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

  1. نرم‌افزار جامعه کسب و کار

پیش‌بینی گیتس: شرکت‌ها قادر خواهند بود تا مشاغل را به مزایده بگذارند، چه دنبال تکمیل یک پروژه ساختمانی باشند و چه یک محصول سینمایی و یا یک کمپین تبلیغاتی.

چیزی که امروز می‌بینیم: نرم‌افزارهای سرمایه گذاری زیادی به روی منظر اجتماعی این قضیه متمرکز شده‌اند و کاربران می‌توانند با دسترسی به تجارت‌ها به گفتگو با آنها بپردازند که این می‌تواند منجر به پروژه‌های بزرگتر و به صورت مستقیم در اپلیکیشن‌های آنها شود.

سایر اخبار


انتشارات دانشیاران ایران
انتشارات دانشیاران ایران
انتشارات دانشیاران ایران
انتشارات دانشیاران ایران
انتشارات دانشیاران ایران
برای ارسال نظر اولین نفر باشید.

ارسال نظر