نظریه تیکو براهه در زمینه گردش سیارات

تیکو براهه اندیشمندی میانه رو

در سال 1546 میلادی مصادف با 925 هجری شمسی در خانواده‌ای دانمارکی به دنیا آمد. از دوران نوجوانی به مطالعات اخترشناسی علاقمند بود و کتب مجسطی و دربارۀ گردش آسمان را مطالعه و تحقیق کرده بود و همواره فکر در اختلاف بین دو سلوک فکری و نتایج یکسان دو نظریه می‌نمود واقعاً حقیقت لابلای نوشته‌های بطلمیوس و پیروان اوست و یا باید کوپرنیک را تأیید کرد. همان‌طور که می‌دانیم نتایج بدست آمده از دو هیأت بطلمیوسی و کوپرنیکی یکسان بود اما هیأت بطلمیوسی منطبق با فلسفه آن دوران بود و هیأت کوپرنیکی علی‌رغم سادگی و زیبائی با فلسفه زمین مرکزی در تناقض آشکار بود. در زمان جوانی تیکو دو پدیده نجومی خاص به وجود آمد که می‌توانست تا حدودی راه را نشان دهد.

1. در صورت فلکی ذات الکرسی یک نواختر ظهور کرد که بسیار پر نور بود و طوری بود که نور آن» در روز هم قابل تشخیص بود و ناگهان این نور و به افول گذاشت و ناپدید شد و این مسئله حاکی از آن بود که در اجرام آسمانی نیر کون و فساد وجود دارد و این خلاف فلسفه افلاطونی بود.

2. از طرفی در سال 956 هجری شمسی در آسمان دونباله‌داری دیده شد تیکو براهه مشخصات دقیق این دنباله‌دار را ثبت کرد و به دیگر نقاط کره زمین نیز مسافرت کرد و از منجمان مشخصات آن دونباله‌دار را طلب کرد. با کمال تعجب تمام مشخصات یکسان بودند پس باتوجه به اینکه در ماه در افق مختلف اختلاف منظر وجود داشت و این اختلاف منظر در دونباله‌دار وجود نداشت پس لاجرم این دونباله‌دار در ماورای ماه قرار داشت و تصوری که دونباله‌دارها را پدیده‌های جوی می‌دانست مردود شد.

3. دنباله‌دار از پدیده‌های نجومی ماورای فلک قمر بود سؤال این بود چگونه این دونباله‌دار فلکها و گویهای فرض ارسطویی و بطلمیوسی را می‌شکافت و از بین آنها عبور می‌کرد. پس همین مشاهده‌های تجربی وزنه را بسوی کوپرنیک قوی‌تر می‌کرد. از طرفی تیکو براهه می‌دانست که الگوی بطلمیوسی و کوپرنیکی هر دو بر مبنای یکسری داده‌های غیردقیق تنظیم شده‌اند لاجرم برای بدست‌آوردن الگوی دقیق باید داده‌های دقیق داشت پس با پشتوانه شهرت و استفاده از حمایتهای فرمانروای دانمارک از نظر امکانات و اقتصادی وی اقدام به برپائی رصدخانه‌ای مجهز در یکی از جزایر کرد و با استعانت از ساخت ابزارهای بزرگ و احتساب خطاهایی که ممکن بود هر کدام از دستگاه‌ها داشته باشند بار دیگر مواضع ستارگان و سیارات را مورد رصد علمی قرار داد. تیکو براهه در زمان حکمرانی فردریک دوم تمام کوشش خود را صرف مطالعات نجومی کرد اما پس از مرگ وی جانشین فردریک تن به حمایت از رصدخانه پرخرج تیکو را نداد. پس لاجرم تیکو از آن جزیره به مملکت دیگری تغییر مکان داد. خوشبختانه در این تغییرات خدمتکاری به نام یوهان کپلر با وی همراهی می‌کرد و پس از مرگ تیکو تمام یادداشتهای وی را جمع‌آوری و مورد پردازش و تحلیل علمی قرار داد.

سایر اخبار


انتشارات دانشیاران ایران
انتشارات دانشیاران ایران
انتشارات دانشیاران ایران
برای ارسال نظر اولین نفر باشید.

ارسال نظر