مفهوم کروموزم چیست؟


کروموزوم یعنی پیش‌نوشته، چرا که نه تنها اطلاعات مربوط به نوع مشخصات موجود زنده را در عمل ارث منتقل می‌کند بلکه در دستورالعمل چگونگی عملیات موجود زنده، چگونگی ساختمان بدن دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی عکس‌العمل‌ها را در هر مورد در خود منتقل می‌کند.

هر موجود زنده از سلولهای متعددی تشکیل شده‌اند که این سلول‌ها دارای هسته‌ای هستند و در داخل هسته ماده‌ای به نام «کروماتین» تشکیل شده است.

در داخل کروماتین میله‌ها و یا رشته‌هایی وجود دارد که این میله‌ها و رشته‌ها، کروموزوم نامیده می‌شوند.

تمام هسته سلولها دارای کروموزوم بوده و اکثر سلولها دارای تعداد زوج کروموزوم می‌باشد مثلاً کروموزومها به تعداد  در مورد انسان می‌باشد.

از این نظر کروموزومها را زوج می‌نامیم که هر 2 کروموزوم دارای مشخصات و شکل کاملاً یکسان بوده و به عنوان کپی کروموزوم دیگری می‌توان از آن استفاده کرد. این کروموزومها در موارد ارثی از همدیگر جدا شده و هر یک رشته کروموزوم یا رشته دیگری از کروموزومها پدر یا مادر ترکیب شده و تشکیل زوج کروموزومهای نسل بعد را می‌دهند.

ستون مرکزی کروموزوم حاوی اطلاعات ارثی است.

رشته‌های کروموزوم دارای نقاطی است که این نقاط یا علائم و یا کدهایی که از خود بروز می‌دهند اطلاعات ارثی و اطلاعات مربوط به هر موجود را به توسط خود منتقل کرده و عمل می‌کنند.

مثلاً در کروموزوم یک سلول مشخص است که آیا این سلول بعدا ایجاد یک مرغ سفید یا خروس، یا خزنده یا موش را می‌کند و این کروموزوم حاوی نقشه و مجری آن است، نکته در اینجاست که سلول که به منزله واحد هر موجود زنده است در کلیه موجودات زنده وجود دارد و در هر سلول هم هسته وجود دارد و این کروموزوم داخل هسته است که تعیین می‌کند مکانیزم یک موجود زنده چگونه باشد و نه تنها اطلاعات مربوط به آن سلول خاص که وظیفه‌ای خاص برعهده دارد را داراست بلکه نقشه کل اندامها و وظایف آنها را هم دارد یعنی اینکه مثل یک لشکری است که هر رسته وظیفه خاص دارد ولی فرمانده نقشه کل لشکر را به هر سرباز داده که هر سرباز علاوه بر اینکه وظیفه خود را می‌داند و می‌داند که چه باید بکند وظیفه همه سربازان و رسته‌ها و نحوه عملکرد همه را می‌داند.

سایر اخبار


مرکز ساخت و پخش انواع اسباب بازی
مرکز ساخت و پخش انواع اسباب بازی
مرکز ساخت و پخش انواع اسباب بازی
مرکز ساخت و پخش انواع اسباب بازی
مرکز ساخت و پخش انواع اسباب بازی
مرکز ساخت و پخش انواع اسباب بازی
مرکز ساخت و پخش انواع اسباب بازی
برای ارسال نظر اولین نفر باشید.

ارسال نظر