جدیدترین تصاویر از سیاره زحل توسط فضاپیمای کاسینی به زمین ارسال شد

کاسینی اخیراً ماموریت یافته است تا اطلاعات بیشتری را در خصوص ذرات و مولکول های گازی موجود در اطراف حلقه های سیاره زحل گردآوری و برای دانشمندان ارسال کند. این ماموریت از 30 نوامبر آغاز شده و قرار است که این فضاپیما در نیمکره شمالی زحل به حرکت در آید و پس از آن، به لبه های حلقه های اصلی این سیاره برود، یعنی جایی که قمرهای کوچک در حال گردش اند.

 

کارولین پورکو که رهبری تیم تصویربرداری کاسینی را بر عهده دارد در این خصوص عنوان می کند:

"این آغازی بر پایان کاوشگری های تاریخی کاسینی در فضاست. این تصاویر که امروز به زمین مخابره شدند و در آینده نیز بر تعداد آن ها افزوده خواهد شد، به ما یادآور می شوند که ما هم اکنون بر روی چه سیاره کم نظیری در منظومه شمسی زندگی می کنیم."

 

این تصویر توسط لنز زاویه باز دوربین کاسینی در سوم دسامبر 2016 و تقریباً نیم روز قبل از آن که این فضاپیما، از لایه های خارجی حلقه های اصلی زحل عبور کند ثبت شده است. در واقع، این تصویر قطب شمال این سیاره را نشان می دهد جایی که طوفان ها و تندبادهای سهمگین با نمایی شش ضلعی شکل می گیرد. گفتنی است وسعت هر ضلع از این شش ضلع، به اندازه وسعت کره زمین می رسد.

 

کاسینی

 

 

این تصاویر نیز در دوم دسامبر گرفته شده و همانطور که مشاهده می کنید قطب شمال و حلقه های این سیاره را نشان می دهد. هر کدام از این تصاویر، فیلترهای متفاوتی دارند که در برابر طول موج های مختلف نور حساس اند و ابرها و مه ها را در ارتفاعات مختلف نشان می دهند.

 

کاسینی

 

 

و در پایان باید گفت که این تصویر در چهارم دسامبر امسال ثبت شد که به نوعی Tethys را نشان می دهد. تتیس، پنجمین قمر بزرگ سیاره زحل به شمار می رود. بزرگ‌ترین دهانه آتش فشان این سیاره Odysseus نام دارد و قطر آن به 400 کیلومتر می رسد یعنی به طور تقریبی دو پنجم قطر این قمر.

 

کاسینی

 

 

 

سایر اخبار


از تاریخچه ماساژدرمانی و اسناد تاریخی متوجه می شویم، ماساژ قدیمی ترین شکل درمان جسم و روح است. یکی از نخستین مراجع مکتوب در رابطه با ماساژ را می توان در کتاب طبی سنتی چینی یافت که تاریخ آن به قبل از میلاد باز می گردد که در آن ماساژ ماهیچه ها و پوست از شایعترین شیوه های درمان است.
اوایل ماه جاری میلادی بود که مسئولان رهگیری انفجارهای اتمسفری آمریکا متوجه اتفاقی غیر معمول در اقیانوس اطلس و در مجاورت ساحل برزیل شدند. در ساعت 2 بعد از ظهر به وقت محلی در تاریخ ششم فوریه امسال، شهاب سنگی که ابعاد آن به اندازه یک اتاق نشیمن بود وارد جو زمین شد و در حالی که سرعت آن به بیش از 34 هزار مایل در هر ساعت می رسید، با انرژی فوق العاده بالایی منفجر شد. سوال شما هم این است که شدت این انفجار چقدر بود؟ انرژی حاصل از انفجار سیزده هزار تن تی ان تی، یا انرژی بیشتر از بمب اتمی که بر روی شهر هیروشیما رها شد را تصور کنید!
سال هاست که دانشمندان متوجه شده اند که ستاره ای موسوم به Gliese 710 تا چند میلیون سال بعد، به زمین فوق العاده نزدیک خواهد شد. اما یک تحلیل جدید مشخص کرده این ستاره حتی از آنچه ما فکر می کنیم هم به ما نزدیک تر است و در این زمان ممکن است با خود دسته ای خطرناک از ستارگان دنباله دار را به همراه بیاورد.
گوگل قصد دارد برنامه سفر به ماه را به پیش ببرد و از این رو، به تازگی اعلام کرده که جایزه ای سی میلیون دلاری را به شرکتی که بتواند رباتی را به ماه اعزام کند اعطا می کند. البته این ربات باید بتواند پانصد متر در سطح ماه حرکت کند و تصاویری به زمین بفرستد.
زمانی که موشکی به فضا پرتاب می شود و شما آن را تماشا می کنید، معمولاً تنها نکته ای که از دیدن آن هیجان زده می شوید، پرتاب شدن آن موشک است. اما بد نیست بدانید که به زودی و در پرتابی که ناسا انجام خواهد داد، قرار است نکات بیشتری برای تماشا وجود داشته باشد.
پس از 20 سال گشت و گذار در فضا، کاوشگر کاسینی ناسا در سپتامبر 2017 به طور رسمی بازنشست خواهد شد. اما ناسا در آخرین سال فعالیت این فضاپیما، ماموریت جدیدی را حول سیاره زحل برای آن در نظر گرفته است که امروز اولین تصاویر از این سیاره در ماموریت جدید توسط کاسینی به زمین مخابره شد.
اگرچه ممکن است پلوتون از حالت سیاره‌گونه خود خارج شده باشد، اما هنوز هم می توان از طریق بررسی های بیشتر به اطلاعات جدیدی در خصوص این سیاره منجمد که در انتهای منظومه شمسی ما جای گرفته است، دست یافت.
برای ارسال نظر اولین نفر باشید.

ارسال نظر