مروری بر برترین مرورگرهای اندرویدی کنونی؛ وبگردی را هیجان انگیز کنید!

همه ما روزانه وقت زیادی را از طریق مرورگر گوشی خود به گشت و گذار در سایت های مختلف اختصاص میدهیم. مرورگر پیش فرض بر روی بیشتر گوشی های اندرویدی مرورگر Chrome بوده و این مورد برای افرادی که از سرویس های گوگل همچون Google Drive استفاده میکنند انتخاب مناسبی است. با این حال ممکن است شما خواهان خصوصیات بیشتری باشید که در مرورگر کروم در دسترس نباشند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به سایر مرورگرهایی که میتوانند به عنوان جایگزین کروم مورد استفاده قرار بگیرند بپردازیم.

MOZILLA FIREFOX

فایروفاکس امروزه نام آشنایی بوده و صدها میلیون نفر در سراسر جهان از این مرورگر بر روی کامپیوتر خود استفاده میکنند. نسخه اندروید این مرورگر بسیار شبیه به نسخه کامپیوتر آن بوده و بسیاری از ویژگی هایی که در نسخه دسکتاپ آن موجود است را در نسخه اندروید نیز شاهد هستیم. صفحه Homepage بسیار مناسب طراحی شده و مواردی همچون وب سایت های بیشتر بازدید شده، بوک مارک ها و وبسایت هایی که به تازگی به آنها مراجعه کرده اید جزء گزینه های این مرورگر است. به این ترتیب شما زمانی کمتر را به جست و جو اختصاص داده و به میزانی بیشتر از گشت و گذار در اینترنت لذت خواهید برد. طراحی رابط کاربری فایروفاکس بسیار شبیه به کروم بوده و در بالای صفحه، نوار مربوط به  جست و جو قرار گرفته است.

همانطور که می‌دانید هم اکنون امکان وب‌گردی به یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های دستگاه‌های هوشمند موبایلی تبدیل شده است. اما به منظور انجام این کار شما نیازمند استفاده از اپلیکیشن مرورگر خاصی در دستگاه هوشمندتان خواهید بود. هم اکنون برای سیستم عامل اندروید مرورگرهای بسیار متنوعی عرضه شده‌‌اند که هر یک از آن‌ها نقاط ضعف و قوت منحصر به فرد خود را دارند. اما به نظر شما در این بین کدام مرورگر اندرویدی نسبت به سایر مرورگرهای عملکرد سریع‌تر و بهتری خواهد داشت؟

ما در این مقاله ۱۰ نمونه از برترین مرورگرهای اندرویدی را انتخاب کرده‌ایم و قصد داریم که سرعت و کیفیت عملکرد آن‌ها را مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم. این ۱۰ مرورگر به شرح زیر هستند:

  • Google Chrome 49.0.2623.105
  • Dolphin Browser 11.5.5
  • Mozilla Firefox 45.0.2
  • Naked Browser version 1.0 build 112
  • Opera Browser 36.1.2126.102083
  • Puffin Browser 4.7.4.2567
  • UC Browser 10.9.0
  • InfiKen Labs Flynx Browser 2.0.1
  • Ghostery Browser 1.3.2
  • Mercury Browser 3.2.3

 

دستگاه که به منظور سنجش عملکرد این مرورگرها انتخاب شد، نکسوس ۶P گوگل است که به طور پیش فرض سیستم عامل اندروید ۶٫۰٫۱ مارشمالو بر روی آن نصب و راه‌اندازی شده است. دلیل انتخاب گوشی هوشمند نکسوس ۶P در واقع ارتباط مستقیمی با بهره‌مندی آن از نسخه اورجینال یا اصطلاحا Stock Version سیستم عامل اندروید مارشمالو دارد. همانطور که می‌دانید کمپانی‌های تولید کننده محصولات اندرویدی به منظور بهینه‌سازی هرچه بهتر و بیشتر عملکرد محصولاتشان در کنار سیستم عامل اندروید، رابط کاربری اختصاصی خود را تعریف نموده و بر روی دستگاه‌های هوشمندشان نصب  می‌کنند. بنابراین چنانچه گوشی هوشمند دیگری به غیر از سری محصولات نکسوس گوگل در این بررسی انتخاب می‌شد، می‌توانست تحت تاثیر بهینه‌سازی و تغییرات ایجاد شده قرار بگیرد. بنابراین انتخاب نکسوس ۶P بهترین انتخاب پیش روی ما محسوب می‌شد.

۱

نکته بعدی قابل ذکر این است که بنچمارک‌های اعمال شده بر روی هر یک از این ۱۰ مرورگر به طور اختصاصی و مجزا بر روی یک دستگاه واحد راه‌اندازی شده‌اند و پس از اتمام تست بنچمارک هر مرورگر، دستگاه ریستارت شده و سپس مرورگر بعدی مد نظر مورد بررسی قرار داده شد. به عنوان مثال برای تست بنچمارک SunSpider در مرورگر گوگل کروم، این مرورگر را بر روی گوشی نکسوس ۶P مد نظر راه‌اندازی کردیم و پس از اتمام بررسی این مرورگر دستگاه ریستارت شد و سپس مرورگر بعدی مورد بررسی قرار گرفت.

بنچمارک‌هایی که ما به منظور بررسی کیفیت عملکرد ۱۰ مرورگر نامبرده شده از آن‌ها استفاده کردیم چهار زیر هستند:

  • Sunspider
  • Mozilla Kraken
  • Browsermark
  • Peacekeeper

حال بیایید مروری بر بنچمارک‌های اعمالی و نتایج به دست از آن‌ها داشته باشیم. به نظر شما کدام مرورگر از لیست ۱۰ مرورگر مد نظرمان بهترین عملکرد در سیستم عامل اندروید ارائه می‌کنند؟

 

بنچمارک SunSpider 1.0.2

بنچمارک SunSpider 1.0.2 به منظور سنجش توان عملکرد مرورگر در زمینه جاوا اسکریپت (JavaScript) اعمال شده است. هرچه امتیاز مرورگر در این بنچمارک کمتر باشد، عملکرد مرورگر بهتر و سریع‌تر خواهد بود.

۲

همانطور که مشاهده می‌کنید در بنچمارک SunSpider 1.0.2، مرورگر پافین (Puffin) بهترین عملکرد ممکن را از خود نشان داده است. پس از این مرورگر هم مرورگر UC و فایرفاکس قرار دارند. نکته جالب توجه در این است که مرورگر پرطرفدار گوگل کروم در بنچمارک نامبرده شده بدترین عملکرد ممکن را مابین ۱۰ مرورگر مد نظر داشته است.

 

بنچمارک Mozilla Kraken 1.1

بنچمارک Mozilla Kraken 1.1 هم مانند بنچمارک SunSpider به منظور سنجش کیفیت عملکرد مرورگر در قبال کدهای جاوا اسکریپت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما روش عملکرد و بررسی این بنچمارک نسبت به بنچمارک SunSpider متفاوت است. این بنچمارک بیشتر مبتنی بر واقعیت‌ها و عملکرد حقیقی مرورگر است. در این بنچمارک هم هرچه عدد به دست آمده پایین‌تر باشد، کیفیت و سرعت عملکرد مرورگر بیشتر است.

۳

همانطور که مشاهده می‌کنید در این بنچمارک هم مرورگر پافین اقتدار خود را نشان داده و به نوعی ثابت کرده که تحت هر شرایطی از نظر قابلیت‌های مربوط به جاوا اسکریپت برتر از مرورگرهای اندرویدی دیگر عمل می‌کند. در این بنچمارک مرورگر فایرفاکس توانسته رتبه دوم را به خود اختصاص دهد که این امر نشان می‌دهد مرورگر اندرویدی فایرفاکس هم در زمینه جاوا اسکریپت عملکرد عالی دارد. ضمنا مرورگر گوگل کروم هم در این بنچمارک توانست نسبت به بنچمارک SunSpider بهتر عمل کند و نشان دهد که در شرایط حقیقی سطح عملکرد متوسط در زمینه کدهای جاوا اسکریپت دارد.

 

بنچمارک Browsermark 2.1.3

سومین بنچمارکی که ما به منظور بررسی کیفیت و سرعت عملکرد ۱۰ مرورگر اندرویدی مد نظر از آن استفاده کردیم، بنچمارک Browsermark 2.1.3 است. این بنچمارک مواردی شامل مدت زمان مورد نیاز به منظور بارگذاری هر صفحه وب، سرعت عملکرد مرورگر در قبال تغییرات اندازه صفحه، کیفیت گرافیکی محتوای مرورگر، عملکرد WebGL و همچنین Canvas مرورگر را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. بنابراین این بنچمارک یکی از بهترین بنچمارک‌هایی محسوب می‌شود که می‌توانیم از آن به منظور سنجش کیفیت عملکرد مرورگرهای اندرویدی استفاده کنیم. دقت داشته باشید که در این بنچمارک هرچه امتیاز کسب شده بیشتر باشد، کیفیت و سرعت عملکرد مرورگر بیشتر است.

۴

در این بنچمارک مرورگر اپرا (Opera) توانست اقتدار خود را به رخ بکشد. این مرورگر در بنچمارک Mozilla Karen هم عملکرد خوبی داشت، اما در بنچمارک SunSpider چندان خوب عمل نکرده بود. در جایگاه دوم مرورگر گوگل کروم واقع شده و جایگاه سوم توسط مرورگر پافین تسخیر شده است. بنابراین در حال حاضر مرورگر پافین تنها مرورگری بوده که در هر سه بنچمارک اعمالی جزو سه مرورگر برتر موجود بوده است.

 

بنچمارک Peacekeeper

در نهایت ما بنچمارک Peacekeeper را نیز بر روی هر ۱۰ مرورگر مد نظر اعمال کردیم. این بنچمارک به طور کلی کیفیت عملکرد مرورگرها را مورد بررسی قرار می‌دهد و قابلیت‌های جاوا اسکریپت آن‌ها را نیز تحت نظارت خواهد داشت. این بنچمارک هم یکی از بهترین بنچمارک‌هایی محسوب می‌شود که می‌توان به منظور سنجش کیفیت عملکرد مرورگرهای اندرویدی از آن‌ استفاده کرد. امتیاز بیشتر در این بنچمارک به معنای کیفیت عملکرد بیشتر مرورگر است.

۵

همانگونه که مشاهده می‌کنید، مرورگر پافین با اختلاف چشمگیری در این بنچمارک از سایر مرورگرهای پیشی گرفته و نشان داده که به واقع باید به عنوان برترین و بهترین مرورگر اندرویدی انتخاب شود. مرورگرهای UC Browser و فایرفاکس هم در این بنچمارک توانستند رتبه‌های دوم و سوم موجود را به خود اختصاص دهند.

 

نتیجه‌گیری در زمینه سرعت و کیفیت عملکرد ۱۰ مرورگر مد نظر

همانطور که مشاهده کردید بدون تردید با توجه به بنچمارک‌های اعمال شده از سوی ما، مرورگر اندرویدی پافین بهترین کیفیت و سرعت عملکرد ممکن را به همراه داشته است. مرورگرهای UC، فایرفاکس و اپرا نیز عملکرد مناسب داشته‌اند و مرورگر گوگل کروم نسبت به این مرورگرها ضعیف‌تر عمل کرده است.

 

بررسی میزان مصرف حافظه

اما در کنار سرعت و کیفیت عملکرد، عامل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند در انتخاب یک مرورگر خوب و مناسب برای دستگاه اندرویدی شما تاثیرگذار باشد. هر مرورگری که بر روی دستگاه اندرویدی شما اجرا می‌شود، مقداری از حافظه آن را مصرف می‌کند. هرچه مقدار مصرف حافظه مرورگر کمتر باشد، دستگاه شما به افت سرعت عملکرد کمتری دچار می‌شود و هرچه مصرف حافظه مرورگر بیشتر باشد، دستگاه هوشمند شما افت سرعت عملکرد بیشتری را به همراه خواهد داشت. بنابراین بهترین مرورگر آن مرورگری است که در کنار سرعت و کیفیت عملکرد خوب، میزان مصرف حافظه کمی را نیز به همراه داشته باشد.

میزان مصرف حافظه مرورگر به ویژه در شرایطی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که دستگاه شما یک محصول اندرویدی رده پایین یا میان رده باشد. هر چه ظرفیت رم و قابلیت‌های پردازشی گوشی هوشمند شما کمتر باشد، مسئله مصرف حافظه مرورگر بیشتر حائز اهمیت می‌شود. بنابراین لازم دانستیم که عملکرد ۱۰ مرور مد نظرمان را در این زمینه نیز مورد بررسی قرار دهیم.

 

مصرف حافظه در شرایط عدم بارگذاری صفحه وب

در ابتدا ما مصرف حافظه هر مرورگر را در شرایطی بررسی کردیم که تنها اجرا شده باشند و در واقع هیچ صفحه وبی با استفاده از آن‌ها باز نشده باشد. شایان ذکر است که به منظور دستیابی به نتیجه دقیق‌تر، ابتدا حافظه کش (Cache)، تاریخچه و سایر موارد مرتبط با مرورگرها را کاملا پاک‌سازی کردیم. نتایج به دست آمده به صورت زیر بوده‌اند:

۶

همانطور که می‌بینید از نظر مصرف حافظه در شرایط عدم باز کردن هیچ صفحه وبی، مرورگر دلفین (Dolphin) بهترین عملکرد ممکن را داشته است. پس از این مرورگر هم مرورگرهای Naked و گوگل کروم قرار دارند. همانطور که می‌بینید از نظر مصرف حافظه، مرورگر پافین و اپرا به هیچ وجه عملکرد مطلوبی نداشته‌اند.

 

مصرف حافظه در شرایط باز کردن همزمان پنج صفحه وب

در این مرحله میزان مصرف حافظه ۱۰ مرورگر مد نظر را در شرایط باز کردن و بارگذاری اطلاعات همزمان پنج صفحه وب مورد بررسی قرار دادیم. در این بررسی برای باز کردن پنج صفحه مد نظر در هر مرورگر ۷ ثانیه استراحت را در نظر گرفتیم. به بیان دیگر در حین بررسی هر مرورگر ابتدا صفحه نخست را باز کردیم و پس از گذشت ۷ ثانیه صفحه دوم را باز کرده و به همین صورت تا صفحه پنجم مد نظر ادامه دادیم. صفحات وبی که در نظر گرفته شدند در هر ۱۰ مرورگر به طور مشابه اجرا شدند و نهایتا نتایج به دست آمده به صورت زیر بود:

۷

همانطور که می‌بینید در این بررسی، بهترین عملکرد ممکن را مرورگر گوگل کروم داشته است. امتیازی که مرورگر اپرا نیز به دست آورده بسیار جالب توجه بوده و نشان می‌دهد که در شرایط بارگذاری صفحات وب این مرورگر عملکرد خوبی در قبال مصرف حافظه دارد. اما همانطور که می‌بینید باز هم مرورگر پافین در این زمینه ضعف عملکرد داشته و صرف حافظه زیادی دارد.

 

نتیجه‎گیری در زمینه مصرف حافظه ۱۰ مرورگر مد نظر

اگر گوشی هوشمند اندرویدی شما محصولی میان رده یا پایین رده است، استفاده از مرورگر پرسرعت پافین در آن را فراموش کنید. از نظر ما در این شرایط مرورگر کروم می‌تواند بهترین کیفیت عملکرد را برای شما به همراه داشته باشد.

 

نتیجه‌گیری کلی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی کیفیت و سرعت عملکرد ۱۰ مرورگر اندرویدی شناخته شده پرداختیم. در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که از نظر سرعت عملکرد مرورگر پافین این پتانسیل را دارد که به عنوان بهترین مرورگر اندرویدی انتخاب شود، اما این مرورگر از نظر مصرف حافظه چندان بهینه‌سازی شده عمل نمی‌کند. بنابراین اگر از گوشی هوشمند با حافظه رم پایین استفاده می‌کنید، بهتر است نسبت به به کار گیری مرورگر پافین اقدام ننمایید. این مرورگر در محصولات بالا رده و مجهز به رم زیاد می‌تواند کاربرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

در سمت مقابل مرورگر گوگل کروم از نظر مصرف حافظه بسیار عالی عمل می‌کند، بنابراین این مرورگر می‌تواند در محصولات رده پایین و میان رده بهترین کیفیت عملکرد را داشته باشد. سعی کنید در صورتی که از گوشی‌های رده پایین استفاده می‌کنید، دستگاه خود را به مرورگر گوگل کروم مجهز نمایید. به طور کلی برای انتخاب بهترین مرورگر با توجه به شرایط گوشی اندرویدی خود کافی است که نگاهی به نتایج به دست آمده از بنچمارک‌های ارائه شده در این مقاله بیاندازید و نهایتا با یک بررسی کلی نسبت به انتخاب بهترین مرورگر مد نظرتان اقدام کنید.

سایر اخبار


شرکت گوگل به‌تازگی در همکاری با ناسا پروژه پلتفرم تجربه واقعیت مجازی را راه‌اندازی کرده و هدف اصلی این پروژه ایجاد فضایی شبیه به مریخ برای کاربران در واقعیت مجازی است.
اینکه آمریکا ۴۵ سال پیش انسان به فضا فرستاد یا نه؛ مهم نیست، مهم سفر مجدد به ماه آن هم در شرایطی است که هدف این آژانس فضایی، سفر انسان به مریخ معرفی شده است. خلاصه به هر دلیلی، استخراج معادن ماه؛ ساخت پایگاه فضایی؛ استفاده از ماه به عنوان سکوی پرتاب به مریخ و … ، ناسا مجددا هوس رفتن به ماه کرده است!
گوگل اخیراً اجرام آسمانی بیشتری را به پلتفرم Google Maps اضافه کرده اما همچنان جای خالی غول‌های گازی در این پلتفرم حس می‌شود.
شرکت HDM Global 10 سال گذشته سهام اصلی نوکیا را خریداری کرد و اکنون نوکیا با میان رده‌ها و پرچم‌داران خود از قبیل نوکیا ۳ به‌ خوبی توانسته بازار را در دست بگیرد.
دهمین سالگرد حضور آی‌فون نزدیک است و تا به‌حال به پرچمدار این سری که سر و صدای زیادی بر پا کرده، نام‌های آی‌فون 8، آی‌فون X و آی‌فون پرو اطلاق شده است.
جدیداً کایل وینز مدیر عامل وبسایت IFixit که در زمینه تعمیرات موبایل کاربران را راهنمایی میکند گفته است:” هیچ نگرانی در رابطه با قرار دادن گوشی در شارژ در طول شب وجود ندارد، در واقع همه چیز بستگی به سیکل باتری، نحوه ی استفاده از باتری، و اینکه به چه میزان در طول شبانه روز از باتری کار میکشید بستگی دارد…”
برای ارسال نظر اولین نفر باشید.

ارسال نظر