مرد ان کتک خور و زنان قلدر 1394/03/05
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس معتقد است در ایران در زنان بین ۱۵ تا۴۴ سال میزان مرگ ناشی از خشونت با میزان مرگ ناشی از سرطان برابر است! اظهارنظری که به علت سیاه بودن آمار جرم خشونت علیه زنان نه قابل تایید است نه تکذیب اما می‌توان با اطمینان گفت که در کشور ما زنان بسیاری در معرض خشونت خانگی از قبیل جسمی، جنسی و...قرار دارند تا جایی که رئیس انجمن علمی مددکاری ایران به آفتاب یزد می‌گوید:" بسیاری از زنان در ایران لااقل یکبار مورد خشونت از سوی مردان
قرار گرفته‌اند، حال یا خشونت جسمی و جنسی یا روحی و روانی، فکری و اقتصادی و...؛ حال یا از سوی همسر، پدر، برادر یا رئیس و استاد دانشگاه و یک راننده تاکسی و ...!" دکتر مصطفی اقلیما همچنین در توضیح انواع خشونت علیه زنان توضیح می‌دهد:" خشونت خانگی تنها این نیست که بدن زنی از کتک کبود شود بلکه همین‌که همسری به زنش بگوید تو زشتی این خشونت روحی محسوب می شود زیرا روح و روان این زن را خدشه‌دار می‌کند. اما کشور ما از لحاظ خشونت زنان علیه مردان در چه شرایطی قرار دارد؛ سوالی که بی‌شک در جامعه مردسالار ما پاسخی جز لبخند و تمسخر نخواهد داشت چون به اعتقاد بسیاری در جامعه ما این زنان هستند که مورد خشونت قرار می‌گیرند نه مردان!
با این وجود باز هم در جامعه ما متاسفانه هرگز آمار درست و مشخصی در مورد خشونتی مردان علیه زنان منتشر نشده است ... از طرفی باورهای مردسالار به نوعی این خشونت را طبیعت مرد می داند و سعی می کند آن را توجیه کند. خشونت علیه زنان جا و مکان خاصی ندارد. در خانه یا خیابان یا محل کار زنان با انواع خشونت روبرو هستند. در خانه از سوی پدر، همسر و برادر خود مورد کتک و فحاشی قرار
می گیرند. موضوع خشونت خانگی علیه زنان موضوع امروز و دیروز و جامعه
ما نیست بلکه خشونت علیه زنان، تاریخی به اندازه عمر بشریت دارد، مرز نمی‌شناسد و حتی محدود به جوامع عقب‌مانده هم نیست هرچند در جوامعی از جنس جوامع مرد‌سالار مثل ایران این موضوع نمود بیشتری دارد. اما موضوعی که این روزها به تازگی مطرح می‌شود و تا حدودی نوپاست بحث خشونت زنان علیه مردان است! این بحث ازجمله مباحث غیرملموس و مطرح نشده در جامعه است. شاید بتوان گفت در جامعه مردسالار اصولا مطرح کردن این بحث برای بسیاری از مردم بیشتر شبیه طنز است و اساسا بسیاری از افراد بعضا وجود چنین پدیده ای را در جامعه منکر می شوند و به عقیده آنان در جامعه بیشتر خشونت مردان علیه زنان وجود دارد و عکس آن مصداق خارجی ندارد. در حالی که انکار یک موضوع چیزی را عوض نمی‌کند. واقعیت این است که اگرچه خشونت مردان علیه زنان بسیار بارز و از آمار نسبتا بالایی برخوردار است اما این دلیل نمی شود که خشونت زنان علیه مردان را که به شکلی پنهان در جامعه وجود دارد، منکر شد.شاید یکی از بارزترین وجوه خشونت زنان علیه مردان هشدار نسبت به افزایش معضل شوهرکشی در جامعه است؛ معضلی که مدت زیادی نیست زنگ خطر هشدار آن به صدا درآمده است اما سوالی که در این جا به ذهن متبادر می‌شود این است که به راستی در ایران هم خشونت زنان علیه مردان وجود دارد؟
سیده رقیه موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و شاهد و روان‌درمانگر خانواده در گفتگو یی در این زمینه اظهارات جالب توجهی را بیان کرده است.
وی در ابتدا در واکنش به اظهارات اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مبنی بر اینکه در ایران در زنان بین ۱۵ تا۴۴ سال میزان مرگ ناشی از خشونت با میزان مرگ ناشی از سرطان برابر است، می‌گوید: من معتقدم امروز دیگر بحث خشونت مردان علیه زنان مطرح نیست بلکه براساس مراجعات و مشاهدات، این روزها به ویژه در طبقات اقتصادی و اجتماعی بالا خشونت زنان علیه مردان شدت گرفته است. موسوی می‌افزاید: از سوی دیگر، مشکل ما پیش از رواج و گسترش خشونت، افزایش سرسام آور خیانت زنان و مردان به همدیگر است. خیانت مردی ۶۰ ساله به همسرش، خیانت زوجی که هنوز چندماهی از ازدواجشان نمی‌گذرد و ...به عبارت بهتر ما امروز شاهد همه مدل خیانت در طبقات و فرهنگ‌های مختلف هم در زنان و هم در مردان هستیم.
این روان‌درمانگر در ادامه با بیان اینکه من معتقدم خشونت مردان علیه زنان در مقایسه با گذشته چندان فرقی نکرده یا افزایش چندانی نداشته، می‌افزاید: بلکه مدل خشونت عوض شده است. از سوی دیگر من معتقدم اگر هم خشونت مردان علیه زنان افزایش یافته این امر بیشتر در طبقات پایین جامعه صدق می‌کند. درحالی که موضوع خشونت زنان علیه مردان را در اقشار اقتصادی بالا و بعضا غرب‌زده و ولنگ و باز جامعه شاهدیم. این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: بهتر بگویم ما امروز شاهد مردان کتک خور و زنان قلدر و در معرض یک تحول فرهنگی بد هستیم. وی درباره علل این موضوع نیز می‌گوید: یکی از مهم‌ترین علل این موضوع تاثیر ماهواره و اینترنت و تنوع طلبی جنسی زنان و خیانت است. این نشان می‌دهد برخی زنان به شدت به دنبال زندگی غربی و آزادی‌های بیش از اندازه هستند. این به شاغل بودن یا نبودن زنان ربطی ندارد. موسوی با بیان اینکه نکته جالب آنکه در بین برخی اقشار امروز جامعه تنوع طلبی جنسی و خیانت نامش می‌شود شیطنت و جوانی کردن، ادامه می‌دهد: فضا کلا عوض شده است. من از کارشناسان و حقوقدانان بسیاری شنیده‌ام که می‌گویند همچنان در فضای حاکم بر طبقات پایین جامعه، خشونت علیه زنان جریان دارد اما هرچه به سطوح بالاتر حرکت می‌کنیم این موضوع برعکس می‌شود و اگر نگوییم در طبقات بالا خشونت زنان علیه مردان بیشتر از خشونت مردان علیه زنان در طبقات پایین است لااقل مساوی است.
برای ارسال نظر اولین نفر باشید.

ارسال نظر