چگونه مغز را جوان نگه داریم

نتیجه جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به طور مرتب و روزانه جدول حل می‌کنند، در میانسالی و سالخوردگی از‌ آسیب مغزی کمتری رنج می‌برند و به طبع زندگی بهتری خواهند داشت. 

کارشناسان دانشگاه اکستر انگلیس، داده‌های بیش از 17 هزار فرد سالم 50 سال و بالاتر را به طور آنلاین جمع آوری کردند؛ تیم تحقیق از شرکت کنندگان در مورد حل جدول کلمات و تعداد دفعات آن سوال کرده بودند تا از این تست‌های شناختی برای ارزیابی جنبه‌های اصلی عملکرد مغز استفاده کنند.

محققان با بررسی داده‌ها دریافتند، هر چقدر شرکت کنندگان به طور منظم‌تر جدول حل کرده بودند، بهتر مهارت‌های ارزیابی توجه، استدلال و حافظه را انجام می‌دادند؛ ضمن اینکه مغز این افراد حداقل 10 سال از همسن و سالان خود جوان‌تر بود. 

پروفسور کیت ونس از دانشگاه اکستر گفت: «ما ارتباط مستقیمی بین تکرار استفاده از کلمه جدول و سرعت و دقت عملکرد شناختی مغز پیدا کردیم که به بررسی برخی از جنبه‌های عملکرد مغز از جمله توجه، استدلال و حافظه مربوط می‌شود».

دانشمندان امیدوارند که با این پژوهش‌ها عوامل فرسایشی مغز را شناسایی کنند تا به مردم برای حفظ مغز سالم در دوران پیری کمک کنند. 

دکتر داگ براون، از انجمن آلزایمر، می‌گوید: «ما می‌دانیم که حفظ ذهن فعال نه تنها مانع قوی در برابر کاهش مهارت‌های مغزی است، بلکه آن را تقویت و به جوان‌تر ماندن مغز کمک شایانی می‌کند».

محققان بهترین و مؤثرترین راه برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل را فعال بودن جسمی، اجتناب از سیگار کشیدن و رژیم غذایی متعادل و درگیر کردن مغز با حل کردن جدول اعلام می‌کنند و توصیه می‌کنند، رعایت این موارد برای هر فردی در هر سنّی ضروری است.

سایر اخبار


نتایج یک تحقیق نشان داده است، افرادی که پاهای بیش از حد لاغر و در عین حال شاخص توده بدنی عادی دارند، سه برابر بیشتر در معرض مرگ به دلیل بیماری‌های کاردیومتابولیک نظیر دیابت نوع 2 یا بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.
نتایج پژوهش‌های محققان دانشگاه براون نشان داده است که مصرف الکل برابر با افزایش ریسک ابتلا به سرطان پوست است و هر چقدر میزان مصرف الکل افزایش یابد، احتمال ابتلا به سرطان پوست قوت می‌گیرد.
پر تحرّکی دانش‌‌آموزان در سنین ابتدایی تحصیل، می‌تواند تضمین سلامتی آنها در بزرگسالی باشد و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و حتی سرطان را به میزان قابل توجهی در آنان کاهش می‌دهد.
نتیجه تازه‌ترین تحقیقات نشان داده است، افرادی که ۹ ساعت و یا بیشتر خواب شبانگاهی دارند، بیش از دیگران کابوس‌ می‌بینند.
نتایج چندین مطالعه نشان داده است، کودکانی که از دیدن چندین ساعته برنامه‌های تلویزیونی لذت می‌برند در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند
قرارگیری در معرض نور مستقیم وسایل الکترونیکی، باعث ایجاد اختلال در کارکرد ملاتونین، هورمون مؤثر در کنترل چرخه خواب و بیداری انسان می‌‌شود.
هر روزه پیشرفت‌های زیادی در زمینه علم رخ می‌دهد و حقیقت‌های زیادی در این زمینه کشف می‌شود. طبق مطالعات جدید پزشکی ۶۰ درصد افرادی که دچار آلزایمر می‌شوند، در دوران جوانی خود به موسیقی گوش نمی‌دادند. شنیدن موسیقی در طول دوران زندگی، احتمال ابتلا به آلزایمر را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. مطالعات پزشکی نشان داده‌اند که گوش دادن به موسیقی باعث می‌شود تا افراد به آلزایمر مبتلا نشوند.
برای ارسال نظر اولین نفر باشید.

ارسال نظر