پاتريس لومومبا ، مردي كه فداي سرزمين اش شد 1394/02/30

پاتريس لومومبا ، مردي كه فداي سرزمين اش شد

 فخرالدین سواد کوهی

استعمار به هر نحوي و به هر شكلي محكوم است و مسبب شومي سرنوشت ملت هائي مي شود و ريسمان بردگي برگردن ملت ها انداخته و تمام ارزش انساني و اخلاقي انسان ها را پايمال مي كند. چنان بر سرنوشت آن ملت نفوذ مي كند كه حتي قدرت تصميم گيري را از آنها مي گيرد. استعمارگران براي منافع خود و سود هاي سياسي و اقتصادي به خاك ديگر سرزمين اشان به خاك ديگر سرزمين ها يورش برده و تمام دارائي فرهنگي و اقتصادي آن را به يغما مي برد و فقر را در آن سرزمين بذرافشاني مي كند. بعد از تسخير آن سرزمين رفتاري ناشايست و غيراخلاقي و غير انساني را با مردم روا مي دارند. ظلم ها آغاز مي شود.كسي در سرزمين خودش حق آزادي و آزادزيستي نخواهد داشت. استعمارگران بزرگ تاريخ بشريت ، هيچ وقت از كرده ي خود نه احساس پشيماني مي كنند و نه ابراز ندامت و بلكه بر ظلم و ستم خود افزوده و افتخار مي كنند.

در اين ميان مرداني آگاه و جسور ، از دل جماعت فقير و ترس خورده بر مي خيزند و مشت ملت دردمندشان مي شوند و براي برقراري عدالت اجتماعي و درهم شكستن حصار استعمار شبانه روز مبارزه و تلاش كرده و حتي جان خود را فدا مي كنند.

يكي از سرزمين هائي كه مستعمره بود و مردمانش در تصميم گيري سرنوشت اشان نقشي نداشتند ، گنگو بود. پاتريس لومومبا اين قهرمان وطن پرست ، با مبارزات گسترده و سرسختانه بالاخره در سال 1960  پس از سال ها مبارزه عليه استعمار بلژيك به كنگو را به استقلال رساند.


با استقلال نگو سرنوشت ديگري براي مردمانش رقم خورد و لومومبا بلافصله نخست وزير كشور كنگو شد. لومومباقصد خود ر ملي كردن معادن ايالات كاتانگا كه بغضي از كشورهاي غربي در آنجا داراي سهام بودند ، ‌را اعلام كرد. كنگو در بحران و تب و تاب بود. طول نكشيد موسي چومبه ،‌عامل بلژيكي در  اين آشفته بازاري نيز فرصت را غنيمت شمرد و به بهانه برقراري نظم مجدد خاك كنگو را با بي رحمي اشغال و تصرف نمود. دولت شوروي نيز خواهان محكوم نمودن بلژيك و خروج نيروهاي نظامي آن كشور از كنگو شد. پاتريس لومومبا احساس خطر كرده بود و در خون خودش مي جوشيد. فورا به سازمان ملل متوسل شد و از آنها درخواست كمك كرد تا مردمش براي هميشه از استعمار بلژيك نجات يابند. ازمان ملل هيچ اقدامي براي مبارزهبا موسي چومبه نكردند و اين مسئله باعث اعتراض شديد لومومبا گرديد و در اين حال رواط او را با كازاوبو تيره ساخت. زيرا رئيس جمهور كنگو داراي گرايش هاي غربي بود، با اعتراض لومومبا موافقت نداشت. به دنبال بروز اين اختلاف و شدت اعتراضات پاتريس عصيانگر،كازاوبو لومومبا را از قدرت بركنار كرد و لومومبا نيز متقابلا وي را معزول شمرد. اختلافات بالا گرفته بود. پاتريس براي كنگو و مردمانش آرام و قرار نداشت و حس وطن پرستي در او بيداد مي كرد. روحي ناآرام داشت از مستعمرگي مردمان اش به تنگ آمده بود. براي عدالت و سرزمين و اهالي سرزمين اش مي جنگيد و تمام زندگي اش را وقف مبارزه كرده بود. تا پاي مرگ پيش رفت و نترسيد و عقب نشيني نكرد. خودش را نفروخت. پاي مردم و براي مردم استقامت كرد. ما بين اختلافات آنها‌، سرهنگ ژوزف موبوتو با كودتا منجر به آشفتگي بيشتر اوضاع شد و وي لومومبا را اسير كرد و تحويل موسي چومبه داد و واو نيز در سال 1961 لومومبا را بطرز وحشيانه اي شكنجه و به طرز فجيعي به قتل رساندند.  لومومبا و 2 زنداني ديگر به دستور موسي چومبه شكنجه شدند. بعد از شكنجه وحشيانه هر 3  نفر تيرباران كردند و پس جسدهاي آن ها را قطعه قطعه و در اسيد حل كردند. بقاياي استخوا نها را هم خرد كردند. موسي چومبه ، دست نشانده بلژيك و خائن به وطن در سال 1992 در گشذت و دختر وي چومبه به نام مارك هم اكنون در بلژيك زندگي مي كند و مدعي است پدرش هيچ نقشي در قتل لومومبا نداشته است. اما تاريخ چيزي ديگري را مي گويد. حقيقت روزگاري فاش مي شود. مرگ لومومبا در ميان تمام مردم جهان و بخصوص آفريقا هياهوي بسياري را موجب شد و احساس مردم جهان را بر انگيخت. دولت شوروي سازمان ملل را مقصر دانست و اعلام كرد كه داگ هام شولد را دبيركل سازمان ملل نمي شناسد. آنتوان گيزنگا ، لومومبا را بعنوان نخست وزير كنگو به رسميت شناخت. موسي چومبه همچنان به تجزيه كاتانگا ادامه داد و فقط به كسب مقام نخست وزيري حاضر الحاق مجد كاتانگا شد. آمريكا در اين ماجراي شوم مستقيما مداخله ننمود و در نيروهاي سازمان ملل هيچ از ابرقدرتها مشاركتي نداشتند.


نام پاتريس لومومبا به عنوان شهيد راه آزادي نه تنها در تاريخ اين كشور ، ‌بلكه در تاريخ جهان ثبت و ماندگار شد. پاتريس لومومباي وطن پرستي ،‌ در سن 35 سالگي ، باعث شد وي سمبل آزادي و ملت آفريقا و استعمار تبديل شود و در يادها هميشه جوان باقي بماند. هم اكنون خيابان اصلي شهر كه خانه ي وي در آنجا قرار دارد، خيابان 30 ژوئن ناميده مي شود و يكي از ميدان هاي اين خيابان به نام وي ملقب شده است.     


سایر اخبار


وقتی می‌گویند تاریخ تکرار می‌شود، نباید راه دور رفت. ممکن است کنار گوش خودمان هم این اتفاق رخ دهد. 25 اردیبهشت 84 وزیر وقت صنعت که اکنون معاون اول رئیس جمهوری (اسحاق جهانگیری) است، خودروی پیکان را به موزه تاریخ سپرد و نوشت پیکان ارابه‌ای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت. حال گذر تاریخ به خودروی پراید رسیده است و بنا شده این خودرو که لقب گاو شیرده را گرفته است از خط تولید خارج شود و در کنار پیکان جا خوش کند.
تهیه این نوشیدنی بسیار ساده است و نیاز به زمان زیادی ندارد. گرچه می توانید تخمه هندوانه را به صورت درسته بشکنید و مصرف کنید بلکه می توانید آن ها را پودر کنید تا مواد مغذی آن آزاد شود.
جرم دندان متشکل از رسوباتی است که روی سطح دندان‌ها و لثه تشکیل می‌شود و باعث ایجاد بوی بد دهان شده، رنگ و سلامت دندان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. درمان جرم دندان برای داشتن طرح لبخند زیبا با استفاده از جرم گیری دندان میسر می باشد.
سال کنکور برای بسیاری از افرد دوره ی بسیار حساس و مهمی است. در این زمان افراد بیشتر از هر زمانی درس می خوانند و این موضوع نیاز مند به داشتن انرژی کافی است. در این مطلب مواد غذایی که برای افراد کنکوری مفید است را به شما معرفی میکنیم.
بر اساس ماده ۶۷۷ باب تعزیرات قانون مجازات اسلامی : هر کس عمدا اشیای منقول یا غیر منقول متعلق به دیگری را تخریب کند...
به گزارش پارس نیوز، فریبا گودرزی اظهار داشت: روز گذشته دمای هوای اهواز به 51 درجه بالای صفر رسید که این وضعیت و گرما امروز در این شهر ادامه دارد.آبادان ، دزفول،شادگان و خرمشهر دمای 50 درجه را تجربه کردند. دمای هوا در مهران استان ایلام به 51 درجه رسید.
سرو غذای گرم یا سرد از روشهای پذیرایی در پروازها می‌باشد که همراه با نوشیدنی مسافر را تا رسیدن به مقصد با انرژی نگه می‌دارد. کمتر پیش می‌آید که نوشیدنی‌های گرم مانند قهوه، چای، نسکافه و… در حین پرواز سرو شود و این موضوع دلیلش چیست؟!
برای ارسال نظر اولین نفر باشید.

ارسال نظر