احتمال شیوع وبا در میان حجاج

سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع وبا در حج امسال هشدار داده است و اعلام کرده است که به دلیل فراگیری وبا در یمن، احتمال ابتلای مسلمانانی که در حج شرکت می‌کنند زیاد است و باید مسری بودن این بیماری را نیز در نظر گرفت. 

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «بر اساس آمارهای به دست آمده، از میان 2 تا 4 میلیون نفری که هر ساله برای انجام فریضه حج به عربستان می‌روند، بین 1.5 تا 2 میلیون نفر خارجی هستند و همین امر خطر شیوع بیماری‌هایی چون تب دنگی، تب زرد، ویروس زیکا و بیماری‌هایی چون وبا را افزایش داده است».

بر همین اساس این سازمان هشدار می‌دهد که شیوع بیماری وبا در یمن و همچنین در بعضی از کشورهای آفریقایی ممکن است در طول روزهای حج و حتی پس از بازگشت به کشورهای خود خطرناک باشد.

دومنیک لاگروس، متخصص بیماری وبا در سازمان جهانی بهداشت گفت: در چند سال اخیر نظارت جدی و انجام تست‌های تخصصی سریع به عدم شیوع بیماری وبا در ایام حج کمک کرده است؛ گرچه شیوه وبا در یمن و موردهایی در سودان و سومالی این نگرانی را افزایش می‌دهد که احتمال ابتلای زائران به بیماری وبا باشد و در صورت عدم درمان به موقع حتی باید منتظر مرگ مبتلایان به وبا هم بود. 

علائم بیماری وبا پس از چند ساعت در بدن بروز می‌کند و اگر در همان ساعات اولیه درمان نشود، احتمال مرگ فرد وجود دارد؛ لذا باید مراکز درمانی و امکانات کافی برای معالجه زائران وجود داشته باشد تا در صورت نیاز اقدامات درمانی فورا انجام شود. 

سازمان ملل متحد، عربستان و حامیان خارجی آن که آغاز کننده جنگ در یمن بودند را به عنوان مقصران اصلی بحران وبا در یمن معرفی کرده و اعلام کرده است عامل قحطی در یمن عربستان است.

برای ارسال نظر اولین نفر باشید.

ارسال نظر