کامپیوترهای کوانتومی
حاسبات کوانتومی یک فناوری نوظهور است که دیگر مشکلات محدودیتهای رایانه های ترانزیستوری سابق را ندارد. رایانه های ترانزیستوری متکی بر اعداد باینری، یعنی صفر و یکها هستند؛ در حالی که رایانه های کوانتومی از کیوبیت استفاده می کنند.

 البته می توان از اعداد باینری در کیوبیت استفاده کرد. اما مقادیر کیوبیتها به صورت جمع آثار هستند یعنی می توانند همزمان هم صفر باشند و هم یک. کیوبیت ها گنجایش دو بیت اعداد باینری را دارند که به آن اصطلاحا برنامه ریزی فوق متراکم می گویند. گفته می شود که رایانه های کوانتومی در انجام محاسبات بسیار سریعتر از رایانه های امروزی خواهند شد. در این صورت می توان محاسبات فشردهی کامپیوتری مانند تاشدگی پروتئین ها که امروزه توسط ابررایانه ها انجام می شوند را با هزینه ای کمتر با رایانه های کوانتومی انجام داد. با گذشت زمان و پیشرفت رایانه های کوانتومی پیش بینی می شود سرعت آنها بیشتر از سرعت رایانه های امروزی شود، البته این پیشرفت باید در زمینه ی پردازنده های کوانتومی و برنامه نویسی بر مبنای کیوبیت هم باشد.
 
سیر تا پیاز کامپیوترهای کوانتومی
 
چرا محاسبات کوانتومی اهمیت دارد؟
 
در تئوری، با محاسبات کوانتومی می توان اعداد صحیح را تجزیه کرد. محاسبات کوانتومی پیامدهای جدی برای سیستمهای رمزنگاری که امروزه استفاده می شوند خواهد داشت. الگوریتم شور (Shor's algorithm) توجیه فنی تجزیه ی اعداد اول را نشان می دهد، هر چند در حال حاضر، بزرگترین عددی که با استفاده از یک رایانه ی کوانتومی و الگوریتم شور تجزیه شده است عدد ۲۱ است.
 
گزارش ها نشان می دهد که در ژانویه ۲۰۱۴، آژانس امنیت ملی آمریکا مبلغی بالغ بر ۷۹.۷ میلیون دلار بر روی برنامه ای به نام «رسیدن به اهداف سخت» سرمایه گذاری کرده است. بخشی از این برنامه، ساخت یک رایانه ی کوانتومی است که قابلیت رمزنگاری داشته باشد.
 
در حال حاضر، در درجه اول محققان شرکت های مختلف در حال سرمایه گذاری بر روی تحقیقات در زمینه ی محاسبات کوانتومی هستند. اینتل مبلغ ۵۰ میلیون دلار به دانشگاه صنعتی دلفت و سازمان تحقیقات کاربردی هلند پرداخت کرده است، و همچنین پشتیبانی مهندسی لازم را تامین کرده است. آی بی ام، گوگل و مایکروسافت نیز، در حال تلاش در این زمینه هستند. آی بی ام در آوریل ۲۰۱۵ راهکاری برای تشخیص همزمان خطاهای بیتی و فازی ارائه کرده است، که گام مهمی در تصحیح خطا در محاسبات کوانتومی است.
 
چه زمانی این رایانه های کوانتومی به بهره برداری می رسند؟
 
برای این سوال دو جواب وجود دارد: حال و در آینده های دور. شرکت کانادایی دی‌ویو سیستمز (D-Wave Systems) در حال حاضر رایانه های کوانتومی به نام دی-ویو-۲-ایکس به بازار عرضه کرده است. اما این رایانه های کوانتومی به طور خاص برای بهینه سازی دودویی نامحدود درجه دوم طراحی شده اند که آنها را برای تجزیه ی اعداد صحیح نامناسب می کند. البته باید گفت که این رایانه ی کوانتومی سریعتر از رایانه های سنتی نیست.
 
جالب است بدانید؛ قیمت یک رایانه ی دی-ویو-۲ در حدود ۱۵ میلیون دلار است. در حال حاضر آی بی ام رقیب اصلی دی-سیستم است. البته برای کارهای سبک تر استفاده از پاور۸ قیمت مناسب تری دارد.

سایر اخبار


به نظر می‌رسد که کنسول نینتندو سوییچ شروع بسیار خوبی داشته است. براساس اطلاعاتی که در سایت Gamesindustry.biz منتشر شده، این کنسول بازی در هفته‌ی اول توانسته به فروش ۱٫۵ میلیون دستگاه در سرتاسر دنیا دست پیدا کند.
کمپانی سامسونگ همواره در تولید محصولات نوآورانه زبانزد خاص و عام بوده و اگر نگاهی به محصولات این شرکت اعم از تلویزیون، گوشی، یخچال، تبلت و غیره بیاندازید، این نوآوری را به وفور مشاهده خواهید کرد. در همین رابطه، اخیراً این شرکت از تلویزیون جدیدی رونمایی کرد که از یک ویژگی منحصر به فرد یعنی فریم چوبی بهره می برد. با تک شات همراه باشید.
شرکت سوئیسی Tag Heuer‌ سازنده انواع ساعت‌های لوکس از فعالیت خود در زمینه تولید ساعت‌های هوشمند خبر داده و می‌گوید به زودی ساعت هوشمند تازه‌ای با سیستم‌عامل اندروید ۲ عرضه می‌کند.
طبق اطلاعات منتشر شده، سامسونگ قصد دارد تولید نمونه های اولیه گوشی جدید Galaxy X با صفحه نمایش تاشو را در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ آغاز کند. این گوشی جز گوشی های رده بالای سامسونگ محسوب می شود.
اپل ششمین نسخه آزمایشی iOS 10.3 را برای آیفون، آیپد و آیپادتاچ منتشر کرد. اپل نسخه‌ی ۱۰ iOS را در سپتامبر سال گذشته عرضه کرد. این سری از سیستم عامل iOS به عنوان بهترین نسخه‌ی سیستم‌عامل تلقی می‌شود؛ به همین دلیل روی تغییرات آن هنوز کار می‌کند. تیم کوک باور دارد که نسخه‌ی ۱۰، بهترین سیستم‌عاملی است که این شرکت تابه‌حال برای مشتریانش منتشر کرده است. این نسخه‌ی بتا برای توسعه‌دهندگان عرضه شده تا مورد آزمایش قرار بگیرد.
با توجه به ماهیت فناپذیر سوخت های فسیلی، واضح است که تولید الکتریسیته به روشی که تا کنون انجام می شده روشی قابل اتکا نیست. به همین دلیل هم گرایش قابل توجهی نسبت به استفاده از انواع جایگزین انرژی از طریق باد، آب و یا خورشید ایجاد شده است.
شرکت وایمو از زیرمجموعه‌های گوگل در تلاش است تا جلوی ساخت خودروی خودران توسط اوبر را به علت نقض حقوق مالکیت معنوی خود بگیرد.
برای ارسال نظر اولین نفر باشید.

ارسال نظر